Shylmagoghnar - Transience

Shylmagoghnar - Transience

Label : Napalm Records | Archiveer onder black metal

Vera : Deze maand werden we bijzonder aangenaam verrast door Shylmagoghnar met het tweede album ‘Transience’. De naam van deze band doet ons denken aan een verwantschap met Tolkien (maar dat is niet zo) en wanneer we de lange composities beluisteren, duikt maar één naam op: Summoning. Niet toevallig de eerste band die getekend werd door Napalm. Ook hier hebben we te maken met een duo: Nimblkorg voor alle instrumenten en zang en Skirge als tekstdichter en zanger. Ze zijn in dit geval wel van Nederlandse komaf. De lange songs waden zich doorheen plechtige toetsenpartijen, een zwevend amalgaam van melodieus gitaarspel en zwartgeblakerde screams die toch nog toegankelijk klinken.

Nemen we de twaalf minuten durende opener en titeltrack ‘Transience’ als voorbeeld, dan voert men ons via zwevende, plechtige synthesizers naar een rigoureuze black metal uitval. Toch blijft dit eerder toegankelijk en de fraaie melodieuze gitaar leads bepalen de sound van dit combo. Een kort piano intermezzo leidt met strakke opbouw naar meer uitwaaierende, maar heftige klanken. De lange songs klinken episch, maar weemoed is alom vertegenwoordigd. Soms doet deze muziek ook wel aan de beginperiode van Dimmu Borgir denken (‘As All Must Come To Pass’). Het meest compacte nummer is ‘This Shadow Of The Heart’, met zijn sterke ritmiek, strakke gitaarpatronen en zelfs proggy, klassieke metal invloeden in het gitaarspel, één van de meest catchy momenten. Het statige, instrumentale ‘The Chosen Path’ roept dan weer beelden op van sprookjesachtige wouden waar mystiek heerst. Maar ook de drie lange songs die ons dan nog resten, voeren ons op een betoverende wijze doorheen een muzikale reis die erg beklijvend is. Zowel fans van Summoning als liefhebbers van post metal moeten dit zeker checken!