Heroes Don't Ask Why - Sound Of A Broken Heart

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Mini-CD

Wim R. : Het Finse Heroes Don’t Ask Why bestaat sinds 2015. Kern van de band zijn de neven Jussi Pjunpää (zang/gitaar) en Matias Kanuasvesi (gitaar). De band noemt hun muziek ‘Divorce Rock’ (hey, die kennen we nog niet). Aanleiding voor deze benaming is de somberheid van de teksten volgens de mannen. Titels als ‘Poisoned Well’ en ‘Twisted Paradise’ onderschrijven het. Nou, gezellig hoor.

Dit is de tweede EP die de band uitbrengt. Het geheel is voorzien van mooi verzorgd artwork. Dit is weer een band die amper informatie of promomateriaal beschikbaar heeft, ik blijf me erover verbazen. Internet saves the day, dus gelukkig is er altijd wat achtergrondinformatie te delen. De sound is somber en de gitaren laag gestemd, de typerende Scandinavische kenmerken zitten duidelijk in de muziek opgesloten; grootse refreinen ondersteund door keyboards. De sound is groots en kamerbreed opgezet, mede dankzij de puike productie. Erg ‘nu metal’ dus. Muzikaal en compositorisch heeft de band zijn zaakjes prima op orde. Zanger Jussi Pajunpää heeft een redelijke stem die goed in de sound van de band past. De zeven nummers op deze EP zijn gevarieerd van opzet. De eerde genoemde tracks ‘Poisoned Well’ en Twisted Paradise’ hebben een hoog tempo en overtuigen zeker. Titelnummer ‘Sound Of A Broken Heart’ is meer mid tempo en heeft wel wat single potentie. Gitarist Matias Kanuasvesi legt een aantal overtuigende solo’s neer. Eén van de overtuigendste nummers is ‘My Dear Friend’. Vooral het instrumentale middengedeelte is te gek. Afgaande wat de band op ‘Sound Of A Broken Heart’ laat horen, zijn ze toe aan een volwaardig album. Daarvoor is het gebodene overtuigend genoeg en zal het de liefhebber van de moderne metal zeker kunnen bekoren.