BornBroken - The Years Of Harsh Truths And Little Lies

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Het Canadese BornBroken weet een aardige mix te maken van de stijlen die er heden ten dage toe doen. Death metal, thrash metal en metalcore met een behoorlijke groove zijn alle in gelijke mate vertegenwoordigd op hun nieuwe album ‘The Years Of Harsh Truths And Little Lies’. Dit op zich is al een compliment waard, want menig band weet de balans van hun invloeden niet in evenwicht te krijgen.

Opener ‘Empty Souls’ deed me even terugdenken aan ‘Fast As A Shark’ van Accept, waar een jodelplaatje ruw wordt beëindigd en de krijs van Udo en de gitaren van Wolf het kippenvel doen rijzen. BornBroken doet hier ongeveer hetzelfde, maar dan beginnen ze met een plaatje uit de oude doos van de jaren veertig denk ik. Heel effectief. ‘Torn’ en ‘Whitewashed’ hebben een soort irritante raptekst die mij niet ligt en het nu-metal genre weer naar bovenbrengt, samen met de genoten maaltijd van vanavond. Jammer, maar verder zijn de songs best goed met hun metalcore breaks en lekkere groove. ‘No Stranger To Failure’ is ook weer een lekker nummer met een vette riff, maar hier overheerst toch weer het gevoel, en dat geldt eigenlijk voor het hele album, dat (ook door de klinische productie) er meer gekozen is voor bruutheiden kracht en minder voor gevoel.

Dit maakt ‘The Years Of Harsh Truths And Little Lies’ een ambivalent album, want als je een portie brutaliteit nodig hebt kan je hem prima beluisteren en ram je menig muurtje aan diggelen, maar als je toch iets meer wilt en echt wilt dat de muziek bezit van je neemt en zijn haken in je vastzet, dan is dit album toch net even te gladjes.