Souls Of Deaf - Fortune Favors The Bold

Souls Of Deaf - Fortune Favors The Bold

Label : Rock Company | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Nederlandse traditionele metal band Souls Of Deaf is in 2015 ontstaan toen basgitarist Sander Stappers begon met het schrijven van de nummers die nu op deze debuutplaat ‘Fortune Favors The Bold’ te vinden zijn. Hij vond in gitarist Luc van Rens, drummer Carl Vereijken en zanger Francis van der Hoff de nodige gelijkgestemde zielen en daarmee was Souls Of Deaf een feit. Na een beperkt aantal repetities aan het einde van 2017 werd begin van dit jaar een start gemaakt met de opnames voor deze plaat in de Toneshed Recording Studio en een paar maanden later is het resultaat hiervan verkrijgbaar via het Rock Company platenlabel.

De band speelt zoals reeds aangegeven traditionele metal en hebben hun inspiratie duidelijk uit de jaren tachtig gehaald, al dient te worden gezegd dat de sound van het album vrij modern klinkt. De muziek van Souls Of Deaf doet me vooral herinneren aan een aantal (grote) Britse bands uit de tachtiger jaren en dat maakt ‘Fortune Favors The Bold’ best wel een interessant plaatje. Verder kun je horen dat we het hier met een aantal ervaren muzikanten te maken hebben, want instrumentaal valt er weinig aan te merken op het gebodene. Ik moest in eerste instantie echter wel even wennen aan het stemgeluid van zanger Francis van der Hoff, maar na een aantal luisterbeurten verdween mijn aanvankelijke scepsis en kon ik zijn zang wel waarderen.

Het hele album is behoorlijk consistent qua kwaliteit, maar mijns inziens zijn met name nummers als ‘Adrenaline Takes Control’, ‘Forwards You Move’ en ‘The Subject Of Your Crime’ de beste indicaties tot waar deze band toe in staat is. De plaat klinkt erg degelijk, maar zal nog niet direct enorm opvallen in de massa aan releases die er heden ten dage over ons heen gestort wordt. Daar zal de band nog wel wat voor moeten groeien, maar ‘Fortune Favors The Bold’ is in ieder geval een goede eerste stap om dat groeiproces in te gaan zetten.