Chinawhite - Different

Chinawhite - Different

Label : Rock Company | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Nederlandse symfonische metal band Chinawhite is reeds in 1987 opgericht en draait dus al een behoorlijk aantal jaartjes mee in het circuit. Mijn eerste kennismaking met dit gezelschap dateert uit 1992 toen hun tweede demo ‘When Dreams Unite’ uitkwam en ik behoorlijk onder de indruk was wat men op deze tape liet horen. Ook hun in 1997 verschenen mini-album ‘A Dragon’s Breath’ beviel me prima, maar daarna ben ik de band op de een of andere manier toch enigszins uit het oog verloren, totdat ruim dertig jaar na oprichting dit nieuwe album ‘Different’ op de markt gebracht gaat worden.

Stilistisch gezien begeeft de band zich nog steeds in het melodieuze metal genre met de nodige symfonische invloeden en na beluistering van ‘Different’ kun je niets anders dan concluderen dat men zo ondertussen wel doorheeft hoe je goede nummers in elkaar moet steken. De totstandkoming van het album heeft wel behoorlijk wat voeten in aarde gehad, want gezien het feit dat men direct na voorganger ‘Challenges’ (uit 2009) is begonnen heeft het in totaal zo’n negen jaar geduurd alvorens dit album het levenslicht zag. Daar zijn een groot aantal redenen voor, maar het belangrijkste is dat de band het doorzettingsvermogen heeft gehad om de plaat af te ronden en daadwerkelijk uit te brengen, want ‘Different’ is zeker de moeite van het beluisteren waard.

Chinawhite heeft in Phil Vincent een prima zanger in huis die het melodieuze materiaal goed aankan en dat zorgt ervoor dat nummers zoals ‘Kiss Of Fire’, ‘Wings Of The Wind’ en ‘It Means Nothing’ om we maar een paar te noemen prima klinken, maar ook instrumentaal staan ze hun mannetje getuige de beide instrumentals ‘Or The Same’ en ‘Thank You And Goodnight’. Het album klinkt verrassend fris en bewijst dat Chinawhite nog steeds in staat is om een lekkere plaat af te leveren. Eenieder die kwalitatief goede melodieuze rock met de nodige symfonische invloeden kan waarderen, moet deze ‘Different’ zeker eens gaan uitproberen. Ik ben er vrij zeker van dat je net als ik overtuigd zult worden van hetgeen Chinawhite te bieden heeft.