Lucifer - Lucifer II

Lucifer - Lucifer II

Label : Century Media | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Lucifer is een Europese band met Johanna Sadonis also opzienbarende frontwoman, en zij brengen ons hun tweede album, 'Lucifer II', een plaat die inslaat als één of andere retro-bom. Op dit album vinden we een mooie balans tussen catchy ballads en klassieke rockers.

Ik zeg klassiek omdat het duidelijk is dat Lucifer een jaren zeventig rockgeluid nastreeft en dat doen ze erg goed terwijl ze wel gewoon origineel blijven klinken. Innovatief zelfs, door onder andere ook wat modernere metal invloeden te gebruiken en hier en daar een lekkere portie rock 'n roll. En zo duiken we van het ene nummer in het andere, altijd onder de begeleiding van het zeer aangename stemgeluid van Johanna en de ijzersterke instrumentale sectie. Van simpele rock naar een sludgy nummer als 'Eyes In The Sky', waar op een gegeven moment ook weer een keiharde, Priestige versnelling in zit, en uiteindelijk naar het ontzettend doomy klinkende 'Faux Pharaoh'. Van recht voor je raap nummers als 'California Son' tot de emotionele lading die 'Reaper On Your Heels' en 'Before The Sun' meedragen. Ik zou, uit persoonlijke voorkeur, willen zeggen: blijf bij die 'Faux Pharaoh', omdat die zo ontzettend fijn is, maar dat zou zonde zijn omdat deze band duidelijk een heel natuurlijke veelzijdigheid heeft.

Alhoewel het een stuk gepolijster klinkt dan alles wat in die heerlijk ruige jaren zeventig is gedaan (waarschijnlijk omdat er nu veel modernere geluidsmiddelen bestaan) klinkt het evengoed alsof elk nummer ter plekke in de studio bij elkaar is gespeeld: rauw, authentiek en vintage.