Blood Worship - Death's Omnipotence

Blood Worship - Death's Omnipotence

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Koen S. : De vooralsnog onbekende en zeer recente band Blood Worship brengt z’n debuut EP uit, genaamd ‘Death’s Omnipotence’. De band is een project van Astrophobos gitarist Martin Andersson. Hij vroeg z’n medemaat Mikael Broman om de vocalen op zich te nemen en hij vond in David Folchitto (live-Fleshgod Apocalypse) een ideale vellenklopper. Er werden vier songs opgenomen die samen een dikke twintig minuten duren. Blood Worship speelt black metal gebaseerd op de Zweedse school met de typische melodieuze refreinen, maar er zijn ook death metal invloeden aanwezig en niet alleen wanneer Broman z’n typische black metal scream omvormt naar een meer op death gerichte grunt. De dubbele basdrums van David zijn onrustwekkend snel en het gitaarwerk uitmuntend. De vier songs hebben elk een eigen identiteit en zelfs een eigen stijl, waardoor het lijkt of Blood Worship nog niet beslist heeft welke richting het uit wil. Voor mij is het simpel: ‘Shadows Etched In Stone’ is veruit het beste nummer: de snelheid wordt er wel uit gehaald, maar de boosaardig klinkende riffs blijven aanwezig en ik meen soms een vleug Satyricon te herkennen in de tragere stukken en een scheut Watain in de waanzinnige finale. Of Blood Worship z’n naam heeft gekozen door de eerste woorden van de eerste twee platen van Samael (Worship Him en Blood Ritual) te combineren weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen. ‘Death’s Omnipotence’ is in ieder geval een mooie start voor deze nieuwe death/black metal band, dus zeker checken zou ik zeggen!