Zeal & Ardor - Stranger Fruit

Zeal & Ardor - Stranger Fruit

Label : MVKA Music | Archiveer onder different metal

Bart M. : Voor wie de afgelopen maanden niet helemaal heeft zitten opletten: Zeal & Ardor is het project van de Amerikaanse Zwitser Manuel Gagneux. Na de release van zijn debuutplaat 'Devil Is Fine', waarop ouderwetse, Amerikaanse slavenzang wordt gecombineerd met een vorm van black metal, kregen meerdere mensen lucht van dit, ik zou het bijna experiment noemen, en dit zorgde er onder andere voor dat Zeal & Ardor een optreden kreeg op Roadburn 2017, en dan nog wel in de voor veel artiesten meest favoriete zaal: Het Patronaat. Alhoewel Zeal & Ardor op het eerste gezicht misschien een buitenbeentje lijkt op een dergelijk festival is het als je er over nadenkt eigenlijk heel logisch, omdat Roadburn altijd erg vooruitstrevend is en verschillende soorten zware muziek een platform wil geven. Het optreden was dan ook een succes, ondanks dat twee keer de stroom uitviel, alsof de duivel er mee speelde - en tijdens de eerste keer dat dit gebeurde begon het publiek dan ook massaal 'Devil Is Fine' mee te zingen.

Wat is de link tussen de slavernij en black metal? Vrij simpel: black metal kan gezien worden als een protest tegen de manier waarop de Scandinaviërs het christelijk geloof op zich geforceerd kregen en voor de slaven in Amerika was dit eigenlijk hetzelfde verhaal. Juist omdat ze verplicht werden om aan dit geloof deel te nemen was het interessant om dan het tegenovergestelde te doen, en dat was zich inlaten met de duivel, die dan al gauw niet meer gezien wordt als de tiran der tirannen maar als een symbool van vrijheid. Dus, de combinatie die Zeal & Ardor hier neerzet is helemaal niet zo gek.

Wat is er veranderd sinds 'Devil Is Fine' (2016)? De grootste verandering is dat Zeal & Ardor niet meer een eenmans-project is maar ondertussen een volledige band. En dat is goed nieuws want dat geeft dat de muziek zich veel verder heeft kunnen ontwikkelen sinds het debuut en wat we horen op het nieuwe album, 'Stranger Fruit', is dat de combinatie van gospel en black metal nu zo verfijnd is dat het geheel totaal natuurlijk aanvoelt. Met hier en daar de toevoeging van post metal invloeden valt deze muziek wat mij betreft gewoon onder de noemer avant-garde metal en juist dit soort ideeën tonen aan dat er nog heel veel toekomst zit in de wereld van de zware muziek. Het blijft het aftasten van grenzen, het combineren van stijlen en meer experimentatie, en dat gaat vaak mis, maar Zeal & Ardor laat zien dat het af en toe ook heel erg goed gaat. 'Stranger Fruit' gaat door op hetzelfde idee als 'Devil Is Fine', maar het brengt veel meer verdieping in het thema, zowel tekstueel als muzikaal.

Maar wat horen we nou eigenlijk? Wie tot zover heeft meegelezen weet dat nu ongeveer wel. De intro geeft al veel weg door met een vertrouwd aanvoelende gospelstem het één en ander te roepen terwijl we op de achtergrond een soort hakkend geluid horen, wat veel aan de verbeelding overlaat. Lekker en gruwelijk, vooral als we verderop op de plaat horen over lichamen die naar beneden gehaald moeten worden en de kleding wassen totdat de beek rood ziet. Dit gaat over in een achtergrond van black metal die je tegelijkertijd op je gemak stelt en de kriebels geeft. Hierna is de toon gezet en gaan we van het ene donkere avontuur naar het andere. Constant horen we overtuigende en oprechte vocalen: de ene keer ijskoude krijsen, de andere keer een gospelkoor en dan weer een heldere, luide stem. Veel variatie en dat heeft telkens ook een nut in de verhalen die voorbij komen. Soms treedt de ene muziekstijl (voorgenoemden, maar ook electronica) iets meer naar de achtergrond zodat een andere nog beter tot zijn recht komt, maar het is altijd in balans. En eigenlijk vind ik dat overbodig om te zeggen omdat het niet langer een combinatie is maar een geheel eigen stijl. 'Devil Is Fine' was opmerkelijk binnen het genre, maar 'Stranger Fruit' is duidelijk een mijlpaal in de constante evolutie van metal.