Stormzone - Lucifer's Factory

Stormzone - Lucifer's Factory

Label : Metal Nation Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Met dit zesde album bewijst het noord-Ierse Stormzone nog maar eens een keiharde vaste waarde te zijn geworden. Er waren al optredens met bands als Stryper en Saxon en ook stond de band al eens op het grootse Wacken. Met al vijf uitstekende albums op de naam dendert de metal machine rondom zanger en oprichter John "Harv" Harbinson (Sweet Savage) ongehinderd door en is er met ‘Lucifer’s Factory’ nu alweer deze zesde plaat. Sinds het vierde album is samen met nieuwe gitarist David Shields wat meer complexiteit in de nummers geslopen en ook op dit nieuwe album zet deze trend door.

Een ieder die genoten heeft van het laatste album ‘Seven Sins’ zal de muziek op ‘Lucifer’s Factory’ weer net zo kunnen waarderen. De cd gaat direct sterk van start met het power metal ademende ‘Dark Hedges’. Het hieropvolgende titelnummer is duisterder van aard en heeft een fijne groove. ‘Cushy Glen’ vertelt het verhaal van de gelijknamige moordenaar, en is ondanks dit sinistere onderwerp toch een nummer wat erg vrolijk klinkt. Dit is ook het echte NWOBHM nummer met de typische zanglijnen van Hary. De keiharde riff van ‘Albhartach’ doet aan de nieuwere Saxon denken, terwijl het veel subtielere gitaarwerk in het harmonische ‘Broken Window’ meer richting Queensrÿche neigt. Eigenlijk is alleen de afsluitende powerballad ‘Time To Go’ wat minder de moeite waard.

Stormzone heeft nog nooit een slecht album afgeleverd en dat is ze gelukkig met ‘Lucifer’s Factory’ ook niet overkomen. Fans van traditionele heavy metal die ook wel van een beetje complexiteit en een beetje afwisseling houden hebben geen excuus om dit uitstekende plaatje niet te luisteren. Waar blijft die doorbraak?