Tad Morose - Chapter X

Tad Morose - Chapter X

Label : GMR Music Group | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Dit is een van de moeilijkste recensies uit mijn journalistieke loopbaan. Tad Morose behoort al twintig jaar tot mijn meest geliefde power metal acts. De band is altijd in staat gebleken geweldige, onderhoudende, afwisselende albums uit te brengen. Als extra verzekering waren deze albums altijd voorzien van fantastische vocalen.

‘Chapter X’ is de veelzeggende titel van het nieuwe album. En in tegenstelling tot het vorige materiaal was ik niet direct overdonderd. Dat komt door de zang. Heeft men dan een matige zanger aangetrokken? Nee, in geen geval. Ronny Hemlin heeft een goede, krachtige stem. Maar het gebruik er van zit me enigszins dwars. Op mij komen de zang en de melodieën nogal over als een kleffe, klagerige deken. Een kwaaltje waar Nevermore ook last van had. Dit is in elke song het geval met als gevolg dat de hele plaat nogal als een lange, nare, klaagzang overkomt. De kracht van het album lijkt daardoor nogal weggestopt. Het was zeker wel aanwezig, maar het duurde bij mij vrij lang voor dat de kracht van ‘Chapter X‘ zich openbaarde. Daar moet je dus geduld voor hebben. De eerste paar draaibeurten vond ik alles erg op elkaar lijken wat dus vooral op de vocalen en melodieën betrekking heeft. De emoties lijken derhalve ook erg op elkaar. Pas na een luisterbeurt of zes begonnen de songs zich voor mij goed te onderscheiden.

De metalhead met geduld vind zich uiteindelijk verrijkt met een zeer solide power metal plaat. Het grote voordeel is dat het aanzienlijk langer duurt voor dat dit gaat vervelen. Hun metal is van de stevigere soort, niet zoetsappig zoals Kamelot of filmmuziek zoals Rhapsody. Het tempo ligt vrij hoog en het geluid is zwaar. Het album heeft een zwaar, stuwend en dwingend karakter.
Uiteindelijk ben ik dan dus toch wel meer dan tevreden met wat deze Zweden hebben afgeleverd. Luistertip is ‘Turn To Dust’.