Marduk - Viktoria

Marduk - Viktoria

Label : Century Media | Archiveer onder black metal

Berto : Zoals op vele albums van Marduk gaat het nieuwe ‘Viktoria’ ook aan de haal met het thema Oorlog. Veel songs beschrijven momenten uit de Tweede Wereldoorlog, zoals ‘Narva’, over een van de bloedigste veldslagen aan het Oostfront. Het concept past natuurlijk prima bij de snelle, razende en soms (in de langzame nummers) enorm dreigend klinkende muziek van de band. Die dreiging komt weer lekker naar voren in ‘Tiger I’ bijvoorbeeld, maar het album start met de korte, felle song ‘Werwolf’, tevens gelanceerd als eerste single. Nieuw in de sound is het ‘koortje’ in het refrein, dat klinkt als een aantal bezeten vleermuizen. ‘June 44’ is een typisch Marduk nummer, wisselend in tempo en met een zieke, maar vloeiende gitaarlijn over het strakke drumwerk heen. Zo biedt ook dit album voldoende afwisseling en is daarin dus ook weer een typisch Marduk album. Kort en fel in ‘Werwolf’, wisselend in tempo middels ‘June 44’ en langzaam en doom-achtig in ‘Tiger I’ en ‘Silent Night’.

De mannen zijn inmiddels bijna 30 jaar bezig en de ervaring straalt er van af en dat verklaart ook de afwisseling in het songschrijven. Ieder ingrediënt is weer aanwezig en maakt het een album met een kenmerkend Marduk geluid. De vraag die je je wel kan stellen is, of zij die verschillende elementen, in hun drift om toch ieder album weer net even anders te laten klinken, niet te ver hebben door ontwikkeld. Is ‘Silent Night’ niet te traag, waardoor het afdrijft van wat Marduk zo sterk doet op een nummer als ‘Wartheland’ van het vorige album ‘Frontschwein’? Is ‘Werwolf’ niet te simpel, ondanks die rare vleermuizen die je hoort? Ik denk zelf dat dit gewoon weer een ijzersterk album is van Marduk, met elementen die niet iedere fan zal bekoren, maar ook voldoende nummers die op hetzelfde hoge niveau staan als willekeurig welk nummer uit de grote catalogus die ze hebben opgebouwd. En een album waar niet over wordt gedebatteerd, met sterke meningen positief en negatief, is een album dat snel wordt vergeten en dat zal met dit album niet snel gebeuren. ‘Viktoria’ is misschien niet de beste uit de historie van de band, maar wel weer een album dat de tongen los maakt.