Schubert In Rock - Commander Of Pain

Schubert In Rock - Commander Of Pain

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Toen ik de titel ‘Schubert In Rock’ las, dacht ik dat er weer een neo klassieke Malmsteen kloon een CD had vol gepriegeld. Niets minder waar, we hebben hier het tweede album van de Oostenrijkse gitarist Klaus Schubert. De gitarist is een soort cultheld in Oostenrijk als bandleider van NoBros (die ik ooit nog eens als voorprogramma van Saxon in de IJsselhal in Zwolle zag in de tachtiger jaren)

Het is een soort all star project, welke Schubert in 2013 al eens eerder ten tonele gebracht heeft. Toen waren Joe Lynn Turner (ex Rainbow en Malmsteen) en Tony Martin (ex Black Sabbath) zomaar twee namen van het sterrenensemble. Nu zijn de zangers onder andere Jeff Scott Soto (die natuurlijk vocaal overtuigt in het Oosters getinte ‘Empathy’ en uptempo ‘Forgive Me When I Fall’), Marc Storace (Krokus) en Doogie White (Rainbow, Schenker). De heren nemen elk twee nummers voor hun rekening. Storace levert in het ruigere ‘Burning Heart’ een puike vocale prestatie af. Lekker nummertje. Keyboards worden op een aantal songs verzorgd door legende Don Airey. Ook voormalig Nazareth zanger Dan McCafferty is op een nummer te horen, ik zeg bewust te horen, want zijn zangprestatie is onder niveau helaas. ‘World Of No Tomorrow’ is één van de hoogtepunten met White op zang en Jennifer Batten (ooit gitariste bij Michael Jackson) die een lekkere solo aflevert.

Het leeuwendeel van de songs zit gedegen in elkaar. Schubert bewijst een bovengemiddeld songwriter te zijn. Waar dit soort projecten met verschillende artiesten nog wel eens een fragmentarisch en onevenwichtig karakter heeft, is ‘Commander Of Pain’ een aangename en samenhangende luisterervaring. De productie past perfect bij dit soort classic Rock. Moderne invloeden zijn op dit album ver te zoeken. Maar als Schubert met deze kwaliteit in de tijd blijft hangen, dan heeft hij mijn zegen.