Edge Of Ever - We Came With The Flood

Edge Of Ever - We Came With The Flood

Label : Mighty Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Edge Of Ever is een band die zes jaar geleden in Berlijn is gevormd maar bandleden bevat van Duitse en Griekse komaf. De band prijst zichzelf om het feit dat de bezetting erg divers is, hoewel het allemaal mannen zijn, zijn er toch genoeg verschillen tussen ieder van hen, Nationaliteit, leeftijd, muzieksmaak, ervaring, noem het maar op. Er is weinig te vinden over hoe de mannen bij elkaar zijn gekomen, maar echt belangrijk is dat niet eigenlijk, dat vinden ook de mannen van Edge Of Ever. Het debuutalbum ‘Global Ignition’ werd uitgebracht in 2014 en kreeg in Duitsland toch wel overwegend goede feedback, hopelijk kan ik mij daar in vinden met het nieuwe album ‘We Came With The Flood’.

Edge Of Ever maakt geen progressieve metal die rechtdoorzee is, de mannen zijn duidelijk beïnvloed door een aantal (metal)genres en mengen die rustig door de liedjes heen. Zo kan het instrumentaal gemakkelijk van death metal naar power metal overgaan, om vervolgens weer naar een symfonische stijl over te gaan. Online zag ik een aantal bladen die band hiervoor prezen, dat geluk gaat de band bij mij niet krijgen want bij mij begint het namelijk te veel te storen. Begrijp mij niet verkeerd, ik moedig bands aan om buiten de gebaande paden te treden, maar het moet wel goed blijven klinken. Wat Edge Of Ever doet is te veel van het goede, ik heb vaak het gevoel dat er te veel gebeurt maar tegelijkertijd ook dat het saai is. Hoe kan dat? Laat het mij proberen uit te leggen. Het ligt aan een aantal zaken, of eigenlijk een aantal puntjes van kritiek die bij elkaar opgeteld dit resultaat leveren. Hoewel de muziek soms van de hak op de tak springt is het muzikaal niet super interessant of complex hierdoor mis ik een beetje het ‘wow’ gevoel. De keyboards hebben absoluut geen coole sound en zijn de partijen vaak ook niet echt interessant, daarnaast liggen ze niet lekker in de mix waardoor ze een beetje zeurderig gaan klinken. De zang van Minas Marston vind ik ook niet sterk, zijn stemgeluid is wel oké, de zanglijnen zijn matig, en blijft hij vaak op dezelfde tonen hangen waardoor het erg monotoon klinkt, daarnaast vind ik ook dat Marston soms te veel tekst in zijn zanglijnen stopt, hierdoor zijn er bijna geen momenten waar hij even stil kan zijn of emotie in de woorden kan brengen. Als laatste meen ik te horen dat, tijdens de uptempo dubbel bas drum stukken, de gitaren en drums niet allemaal even strak zijn ingespeeld, dit had eigenlijk tijdens de mix/master dan recht geknipt moeten worden maar dat is een hoop werk of kost veel geld.

Het grootste probleem dat ik heb met ‘We Came With The Flood’ is toch dat de composities gewoon niet interessant genoeg zijn om mij echt vast te houden, het eerdere kritiek helpt daar absoluut niet bij maar is nog wel te vergeven. Is er potentie aanwezig? Ja hoor, zeker! Bij vlagen zijn er instrumentale delen die mij zeker nieuwsgierig maken naar de mogelijkheden van de band, het intro van ‘Infinite Pledges’ is bijvoorbeeld best wel cool maar daarna zakt het gewoon een beetje in. Als deze band stappen wilt zetten zullen ze nog hard aan de bak moeten, beginnend bij het doseren van het integreren van alle invloeden. Zoals ik wel vaker zeg, sometimes less is more.