Immortal - Northern Chaos Gods

Immortal - Northern Chaos Gods

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Dennis : Het gedonder in het Immortal kamp de afgelopen jaren zal de meeste doorgewinterde black metal fans niet zijn ontgaan; Nadat frontman en gitarist Abbath Doom Occulta na interne strubbelingen in de band vergeefs trachtte achter de rug om van originele gitarist, songwriter en tekstschrijver Demonaz Doom Occulta en drummer Horgh de rechten op de bandnaam en bandlogo te claimen werd hij door deze laatste twee uit de band gezet. Abbath meldde zich in 2016 redelijk succesvol terug aan het metalfront met zijn eerste solo album 'Abbath', maar Immortal daarentegen werd min of meer doodgewaand.

Echter, Demonaz en Horgh zaten de laatste jaren ook niet stil, maar aangezien Abbath er volgens Demonaz met de composities voor het nieuwe album vandoor was gegaan en deze voor zijn solo album gebruikte, moesten de heren weer van voor af aan beginnen met het schrijven van nieuwe songs. Op 6 juli aanstaande, midden in de zomer en toevalligerwijs ook op de verjaardag van Demonaz, zal dan eindelijk het langverwachte ijzige negende album 'Northern Chaos Gods' op de wereld worden losgelaten. Negen jaar na het verschijnen van het laatste Immortal album 'All Shall Fall' zijn alle ogen weer op Immortal gericht, niet in de laatste plaats vanwege het ontbreken van Abbath, die in de laatste twee decennia toch wel het boegbeeld van Immortal was geworden. Geen makkelijke opgave dus voor Demonaz en Horgh, die de nodige kritiek over zich heen kregen van de buitenwereld. De heren trokken zich nergens wat van aan en laten nu de muziek voor zich spreken.

Op 'Northern Chaos Gods' trekken de heren meteen razend hard van leer met het titelnummer dat opent met een ijzige twaalf seconden durende schreeuw en qua intensiteit sterk doet herinneren aan tijden van 'Pure Holocaust' en 'Battles In The North'. Wat een binnenkomer! Heerlijke grimmige en ijzige Noorse Black Metal van de bovenste gletsjer. 'Into Battle Ride' blaast vervolgens ook als een allesvernietigende sneeuwstorm voorbij, vol agressie maar toch voorzien van een flinke dosis melodie. In 'Gates To Blashyrkh' en ook het afsluitende nummer 'Mighty Ravendark' komen de typische cleane Immortal gitaren die we kennen van 'Battles In The North' weer terug die voor een machtige sfeer zorgen. En met 'Where Mountains Rise' laat Demonaz zijn voorliefde voor Bathory doorschijnen, nadat hij dat natuurlijk eerder ook al deed op zijn solo album 'March of the Norse' uit 2011. Wie dit album kent, weet ook dat Demonaz een uitstekende black metal stem heeft. Zijn ijzige en grimmige zang klinkt op 'Northern Chaos Gods' dan ook zeer vertrouwd, beter zelfs dan het eendengekwaak van Abbath.

Voor de opnames van het album reisden de beide Noren wederom af naar The Abyss studio van Hypocrisy’s Peter Tägtgren, die tevens de baslijnen op 'Northern Chaos Gods' inspeelde. De productie van het album is heerlijk bombastisch en laat de songs met een uitgebalanceerd, krachtig en vol geluid uit de speakers knallen. Wie dacht dat Immortal geen bestaansrecht heeft zonder Abbath had het duidelijk mis, want Demonaz en Horgh leveren met 'Northern Chaos Gods' de sterkste Immortal plaat in twintig jaar af en zitten met hun band Immortal weer stevig in de troon als een van de grootste Black Metal bands van Noorwegen.