Battleroar - Codex Epicus

Battleroar - Codex Epicus

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Griekse Battleroar is door de jaren uitgegroeid tot één van de topacts van de epische heavy metal stroming. Met elke plaat heeft het kwintet haar ouderwetse, epische heavy metal in het straatje Manilla Road, Omen, Cirith Ungol en recentere acts/tijdperkgenoten DoomSword, Wotan, Holy Martyr en co. steeds verder geperfectioneerd en een eigen geluid ontwikkeld. Echt actief is het kwintet echter niet; in achttien jaar tijd heeft men “slechts” vier albums uitgebracht. De laatste elpee, ’Blood Of Legends’ waarop zanger Gerrit P. Mutz (o.a. Sacred Steel) debuteerde, stampt ook alweer uit 2014!

We hebben er lang op moeten wachten, maar de vijfde langspeler, ‘Codex Epicus’, wordt deze maand eindelijk een feit. En het was de moeite van het wachten wederom absoluut waard. De heren zijn gelukkig niet afgeweken van hun kenmerkende sound en stijl en de plaat gaat verder waar ‘Blood Of Legends’ ophield. Traditiegetrouw laat men opnieuw op alle fronten vooruitgang zien en is met de overtreffende trap van de voorganger gekomen. Het album is niet alleen veelzijdiger geworden, maar de songwriting is simpelweg nóg sterker en bovendien nóg epischer dan voorheen. Een beter titel voor de plaat hadden ze ook niet kunnen bedenken, want ‘Codex Epicus’ is zonder twijfel het meest epische wat we tot nu toe van deze krijgers hebben gehoord. Al vanaf het mooie intro, ‘Awakening The Muse’, creëren de heren een duistere, epische sfeer die tot op de laatste tonen van het album gehandhaafd blijft. Als men daarna sterk van start gaat met het heldhaftige ‘We Shall Conquer’ is er geen weg terug en je wordt volledig meegezogen in de magische wereld die ‘Codex Epicus’ heet.

Alhoewel het gros van het materiaal mid-tempo is komen de heren dit keer vaker met snellere, agressievere stukken, waardoor de plaat – zoals gezegd – veelzijdiger, maar ook net iets duisterder en zwaarder klinkt. Battleroar heeft vanaf altijd gestaan voor sterke en hoogst pakkende riffs en daar is ook ‘Codex Epicus’ rijkelijk mee gevuld. Bij de vorige plaat had ik in het begin enigszins moeite met het slepende karakter van sommige songs. Daar is bij ‘Codex Epicus’ gelukkig geen sprake van; ondanks hetzelfde slepend karakter en ondanks het feit dat de plaat nog epischer is dan de voorganger zijn de songs meteen pakkend. De muziek bevat echter wederom meerdere lagen waardoor elk luisterbeurt een nieuwe ervaring is en zelfs na meerdere draaibeurten (achter elkaar) niet verveelt. Bovendien heeft Mutz zijn draai bij Battleroar ook helemaal gevonden en komt op dit album veel meer tot zijn recht en zet een sterke performance neer. Persoonlijk vind ik alle nummers sterk en alle kennen hun eigen hoogtepunten. Met de eerdergenoemde opener, en vooral ‘The Doom Of Medusa’ en ‘Enchanting Threnody’ bevat de plaat echter ook een aantal potentiële klassiekers.

Als bonus krijgen we het magnifieke ‘Stronghold’ van de split met Omen uit vorig jaar; een relatief snel nummer die aan klassieke Omen doet denken. Mark Shelton van het legendarische Manilla Road (die ook op de tweede plaat, ’The Age of Chaos’ een gastbijdrage leverde) komt ons trouwens ook nogmaals verblijden met zijn betoverende stem op ‘Sword Of The Flame’; een lekker zwaar en doomy nummer met een heerlijk duistere sfeer.

Tot slot voldoet de plaat ook aan alle geluidstechnische kwaliteitseisen van tegenwoordig, waardoor de plaat helder en hedendaags klinkt, zonder dat de ouderwetse magie verloren gaat. Alles bij elkaar hebben we met ‘Codex Epicus’ één van de betere epische heavy metal albums van de afgelopen jaren. Deze plaat zal de band’s positie in de scene alleen maar versterken en doen groeien. Kortom; verplichte kost voor de fans van het genre en de eerdergenoemde collegae en co.