Orange Goblin  - The Wolf Bites Back

Orange Goblin - The Wolf Bites Back

Label : Candlelight | Archiveer onder stoner

Vera : Op Orange Goblin kan je bouwen… Orange Goblin kan je vertrouwen! Deze Engelse veteranen der stonerrock zijn een voorbeeld van consistentie, zowel wat bezetting betreft als qua stijl. Nou valt er in die stijl al genoeg afwisseling te bespeuren om ook bij dit negende studioalbum ‘The Wolf Bites Back’ van een heerlijke luisterervaring te spreken. Ben Ward met zijn doorleefde, schuurpapieren stem, de eminente gitaarfratsen van Joe Hoarse en de stomende ritmesectie bestaande uit Martyn Millard en Chris Turner doken de Orgone studio in op het Engelse platteland, met producer Jaime Gomez Arellano om er met tien kakelverse artisanale producten uit te wandelen. Stuk voor stuk pareltjes van eigen brouwsel.

Wanneer we Orange Goblin in drie kernwoorden moeten vatten, dan zeggen we: ruig, rockend en toch doordacht. Opener ‘Sons Of Salem’ is inderdaad een onverdroten uitnodiging om ruig te rocken, met opzwepende kernzin en vurige gitaarsolo’s. Akoestische gitaar en prominente bas leiden het titelnummer in, een stug rockend pleidooi met hese stem wat enig occultisme prijsgeeft. ‘Swords Of Fire’ is meer experimenteel en loodzwaar na het uptempo, eerder smooth ‘Renegade’. Zompige klanken alom, vooraleer de melodieuze gitaren in ‘Ghosts Of The Primitives’ een eerder verhalend nummer inluiden. Natuurlijk blijft de invloed van Motörhead altijd aanwezig op de platen van Orange Goblin met ditmaal ‘Suicide Division’ als perfect voorbeeld. Maar de band heeft ook een introspectieve kant en dat resulteert in het onweerstaanbare, bluesy ‘The Stranger’, voorwaar kippenvel! Liefhebbers van vurig rockende, intense songs komen aan hun trekken tijdens ‘Burn The Ships’ en het wederom van heerlijk gitaarwerk voorziene ‘Zeitgeist’ dat dit album afsluit. Orange Goblin zal de trouwe fans eens te meer verrukken, maar ook nieuwe zieltjes winnen met ‘The Wolf Bites Back’. En reken maar dat die beet onvoorwaardelijk is!