Khemmis - Desolation

Khemmis - Desolation

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Vera : Geheel terecht is de Amerikaanse doom/heavy metal band Khemmis opgepikt door Nuclear Blast om ook Europa wakker te schudden nu het derde album ‘Desolation’ in de tweede helft van juni wordt uitgebracht. Wij haalden de superlatieven al boven voor het tweede album ’Hunted’, nu bewijst het viertal uit Denver (Colorado) in zes behoorlijk lange composities dat zij nog meer naar perfectie gegroeid zijn.

Ook al ontwaren we zekere doom elementen in de muziek, toch put men de levendigheid uit klassieke pittige heavy metal met veel spetterend twin gitaarwerk. Denk aan Thin Lizzy of zelfs Iron Maiden. Voor de derde keer werkte de band samen met producer Dave Otero in de Flatline Audio studio en dit resulteert in een winnend team. Opener ‘Bloodletting’ zet meteen de toon met zijn melodieus gitaarwerk, maar zompig dynamisme en cleane, plechtige zang maken er een grootste belevenis van. Vurige solo’s scheuren voorbij als zaten we op een motorcircuit en de laatste seconden opent tweede gitarist Ben Hutcherson nog even zijn mond om met woeste screams te eindigen. De single (en video) ‘Isolation’ gaat galopperend van start met uptempo aanstekelijkheid. De heldere zang van Phil Pendergast heeft soms een verheven tintje en doet soms aan While Heaven Wept denken. Sterke riffs en vriendelijke leads heersen in elke song, terwijl het middenstuk van ‘Flesh To Nothing’ afdaalt in diepe krochten met wilde grunts. In ‘The Seer’ wordt het zelfs heel ruw, maar de meeste geslaagde wisselwerking tussen cleane zang en grunts horen we in het beklijvende ‘Maw Of Time’. De band schrijft pakkende refreinen en deze song heeft er zo eentje om nimmer te vergeten. Met heldere, trage gitaarnoten wordt de spanning opgebouwd in de lange afsluiter ‘From Ruin’. Weemoedige cleane zang barst van emoties en het meeslepende gitaarwerk is hier werkelijk prachtig! De riffs mogen dan schatplichtig aan Black Sabbath zijn in deze song, hoe de overgang van plechtig en statig naar vurig rockend verloopt is wederom briljant.

We besluiten: dit is pure topklasse in epische doom metal, maar heavy en vurig genoeg om iedereen te verbluffen. Want dit stel kan zowel liefhebbers van Thin Lizzy als van Grand Magus aanspreken, maar ook Roadburn bezoekers meesleuren in verschroeiende intensiteit.