Paradise Lost - Believe In Nothing

Paradise Lost - Believe In Nothing

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Dennis : In navolging op de release van de geremasterde versie van het zevende Paradise Lost album 'Host' eerder dit jaar, is de band ook met de opnames van hun achtste album 'Believe In Nothing' opnieuw de studio ingedoken om deze samen met producer Jaime Gomez Arellano te voorzien van een opfrisbeurt. De heren waren nooit echt tevreden over het geluid op 'Believe In Nothing' en zanger Nick Holmes bestempeld de tijd rondom deze release als één van de moeilijkste en depressiefste tijden in de geschiedenis van Paradise Lost. De heren zaten bij het major label EMI onder contract en waren de creatieve regie over eigen band kwijt. Voor componist / gitarist Greg Mackintosh is 'Believe In Nothing' zelfs het minst favoriete album van zijn band en volgens mij speelde de band de afgelopen tien jaar geen enkel nummer meer van dit album live. Om eerlijk te zijn is dit album mij destijds ook compleet ontgaan, want na de release van het synthpop album 'Host' verloor ik interesse.

En toch, op 'Believe In Nothing' staan, zo blijkt nu, ook best hele lekkere gothic rock / metal nummers. De keyboards en drumcomputers die op 'Host' nog domineerden zijn op 'Believe In Nothing' naar de achtergrond verdreven en er was weer ruimte voor gitaren en akoestische drums. Wel zijn de nummers behoorlijk radiovriendelijk en commercieel geschreven met fijne meezing refreinen en melancholische melodieën. Van beide singles 'Mouth' en 'Fader' zijn destijds ook muziekvideo’s gemaakt, waarin de band geknipt en gladgeschoren en gekleed in nette bloezen commercieel succes nastreefde. En ondanks dat Paradise Lost bij de opnames werd bijgestaan door producer John Fryer (Depeche Mode, HIM) kreeg 'Believe In Nothing' niet het geluid dat het album verdiende. Deze geremixte en geremasterde versie van 'Believe In Nothing' klinkt absoluut een stuk frisser en helderder dan het origineel uit 2001 en doet de nummers alle eer aan. Nummers als 'I Am Nothing', 'Mouth', 'Look At Me Now' of 'Something Real' zijn stuk voor stuk toegankelijke gothic rock songs die de tand des tijds goed hebben doorstaan. Samen met het vernieuwde artwork (door Branca Studios) krijgt 'Believe In Nothing' nu een tweede kans. De verbeterde productie is een goede reden om nog eens naar dit album te gaan luisteren en de toffe tracks die op dit album staan te herontdekken!

Meer informatie