Lizzy Borden - My Midnight Things

Lizzy Borden - My Midnight Things

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Elf jaar was lang, lang wachten ... maar de Master of Disguise is terug. Na het vorige album ’ Appointment With Death’ volgde menig live optreden, voornamelijk op festivals (o.a. Zwarte Cross in 2012), maar in de loop der tijd leek de band toch wat stil te vallen. Borden zelf echter niet; hij tekenende een solo contract met Metal Blade - de platenmaatschappij waar het voor de band allemaal begon - en het resultaat ligt nu voor ons: ‘My Midnight Things’.

Voor hen die de complete discografie van Lizzy Borden kennen zal de uitkomst van zijn solo album, waarop Borden zelf alle gitaren, bas, gedeeltes van het keyboard en alle vocalen op zich nam, geen volslagen verrassing zijn. Met een grote nadruk op toegankelijke, melodieuze, tracks zal de liefhebber van het allereerste werk wellicht mopperen dat Borden de metal fase te veel achter zich heeft gelaten. Dit album staat vol met vlotte melodieën, soepel lopende refreinen en dat allemaal voorzien van de hoge, prachtige vocalen van Lizzy zelf. Het album herbergt lichtere, toegankelijke tracks, met soms een flinke nadruk op het keyboard (‘My Midnight Things’, ‘A Stranger To Love’), maar kent ook tracks die ondanks hun toegankelijkheid wat complexer in elkaar steken. Een track als ‘The Scar Across My Heart’ doet zelfs enigszins terugdenken aan ‘Masters of Disguise’. Daar tegenover staat een track als ‘We Belong To The Shadows’ en het overbodige ‘My Midnight Things (Reprise)’, dat weinig tot niets bijdraagt aan het album. Neemt niet weg dat de vocalen van Borden dit solo album doen stralen. De productie werd gedaan door Lizzy Borden en Joey Scott, die ook het drumwerk voor zijn rekening heeft genomen.

‘My Midnight Things’ is een album vol lichte, toegankelijke metal, zonder al te veel poespas, dat gedragen wordt door een ijzersterke zanger. Als je dat niet uit de weg gaat en een paar wat mindere tracks met de mantel der liefde bedenkt, is ‘My Midnight Things’ een fraaie schijf waar je je prima mee kunt vermaken. En anders toch maar even het andere materiaal van Borden tevoorschijn halen.