Wolfen - Rise Of The Lycans

Wolfen - Rise Of The Lycans

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Jori : Wolfen uit Keulen draait alweer een kleine vijfentwintig jaar mee in de Duitse scene en dit ‘Rise Of The Lycans’, naar de Underworld film uit 2009, is het zesde wapenfeit. De band heeft altijd het midden weten te houden tussen de teutonic thrash uit eigen gebied, en de Amerikaanse power metal van bands als Iced Earth. Daar verandert op deze langspeler niets aan. Ook hier weer negen opvallend lange nummers (niets klokt onder de vijf minuten) die elementen uit beide werelden meepakken.

Met ‘Rebirth Of The Regulators’ opent het album knetterhard. Zanger Andreas laat zich direct weer gelden met zijn veelzijdige stem, waarmee hij zowel lekker brult als prima clean zingt. Bij ‘Genetic Sleepers’ krijgen we een meer heavy metal achtig nummer voorgeschoteld. In ‘Forgotten Dreams’ horen we pas echt hoe ontzettend strak de ritmesectie van deze band is, waardoor Andreas en sologitarist Frank alle ruimte krijgen om hun kunstjes te vertonen. In ‘Xenophobia’ horen we niet geheel verrassend een erg politieke ondertoon, en ook op ‘Science & Religion’ staat de tekst centraal. Bij deze laatste is dat ook het enige wat er interessant is aan het nummer, want muzikaal is dit wel een beetje saaie boel. De band herpakt zich met ‘Timekeeper’, waar we ook een gastbijdrage van Chris Boltendahl (Grave Digger) horen, die ons vertelt dat de klok doortikt. ‘Succubus’ is de onheilspellende telg, terwijl met het afsluitende ‘New World Order’ het grootse van de Black Sabbath klassiekers als ‘Heaven And Hell’ of ‘Headless Cross’ wordt benaderd.

Ook dit album past weer naadloos in het al bestaande oeuvre, en fans van de band kunnen zich dan ook verheugen. Of de groep er echter ook nieuwe fans mee weet aan te spreken? Dat zal bezien moeten worden.