Unity - Promised Land

Unity - Promised Land

Label : RVPrecords | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het album ‘Promised Land’ van het Poolse Unity werd in 2014 reeds uitgebracht door een (onbeduidend) Amerikaans label. Het album werd dan ook niet opgepakt. Vier jaar later probeert RVP Records het opnieuw en wordt ‘Promised Land’ alsnog wereldwijd uitgebracht. Hebben ze zoveel vertrouwen in deze jongens dan? Blijkbaar wel. Is dat ook ergens op gebaseerd? Tja, wat zal ik zeggen…..het is een aardig album maar zeker (nog) niet meer dan dat.

De band speelt hardrock van het melodieuze soort in het straatje van bands als Winger, Lynch Mob en Warrant. Wat ik mis een écht vol geluid; een tweede gitarist zou bij deze band wonderen doen. Het album opent niet slecht met het titelnummer waarin zanger Pjotr Zaleski zowel laat horen dat hij goed kan zingen, maar ook dat hij wel beschikt over een behoorlijk accent. Het navolgende ‘Kangaroo’ is vooral heel vrolijk terwijl in ‘Eyes Of Fire’ goede zang en een dik accent wederom hand in hand gaan. De verplichte semi-akoestische ballade is hier ‘Lost Highway’, een vrij obligaat maar zeker niet slecht nummer. Lekker rockend is ‘Bloody Ride’ waarin gitarist Maciek Papalski zich van zijn beste kant laat horen. Het album zakt vervolgens wat in door wat minder songmateriaal, maar gelukkig word ik weer wakker geschud door ‘Sunday Mom’, misschien wel het beste nummer van het album. Lekker rockend, met goed gitaarwerk en uitstekende zang. Het album eindigt met een verschrikkelijk slecht nummer, ‘Story Of Sad Tinkerbell’, een slapper dan slappe ballade in de traditie van het meest slechte werk van Scorpions. Band heeft potentie; een gitarist erbij, wat Engelse lessen voor Pjotr en iets sterker songmateriaal en Polen heeft er een hardrock band met klasse bij.