Dyecrest - Are You Not Entertained?

Dyecrest - Are You Not Entertained?

Label : Inverse Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het Finse Dyecrest heeft na twee prima albums, waarvan het laatste ‘This Is My World’, een aantal jaren op zijn kontgat gelegen. Nu is er eindelijk weer een nieuw album met de opvallende titel ‘Are You Not Entertained?’. Bij zo’n naam denk je misschien aan een soort tweederangs komedie band, maar Dyecrest is een prima power metal act naar de hoge Finse maatstaven. Weten ze na meer dan tien jaar en weer een zangerwissel het hoge niveau van de vorige albums vast te houden?

Openingsnummer, single en videoclip ‘Fading/Reaching’ is al eerder losgelaten. Het nummer is een stuk symfonischer dan we gewend zijn van de groep. Dit past echter goed bij de stem van nieuwe zanger Mikael Salo (Everfrost, Northern Seer) die een minder rauw maar voller stemgeluid heeft dan zijn Jorn Lande-achtige voorganger. Het album is een stuk rustiger uitgevallen dan ‘This Is My World’, maar door de veel betere productie en sterkere songwriting komt de klasse van de muzikanten veel beter naar voren. Luister maar eens naar het spannende ‘The Stage Is Set’ met zijn uitstekende opbouw, of het ronduit fantastische ‘First Born Angel’. Op het titelnummer heeft de band vocale versterking van niemand minder dan Björn “Speed” Strid van Soilwork, die het nummer een compleet andere dimensie geeft. Een andere gastvocalist is Elisa de Boer, die verrassend genoeg in het Fins zingt op de mooie ballad ‘Nuku Vaan’ (slaap maar).

Fijn dat deze band terug is aan het front! De charme van het chaotische ‘This Is My World’ is niet meer, maar in plaats daarvan hebben we pure speltechnische klasse op dit album. Of ik niet “entertained” ben? Nou, zeker wel!