Anna Sage - Downward Motion

Anna Sage - Downward Motion

Label : Eigen beheer | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : De heren van Anna Sage uit Parijs zijn reeds sinds 2012 bij elkaar (niet per se in steeds dezelfde formatie) en debuteerden in 2014 met hun EP 'The Fourth Wall'. Dit album laat een prachtige hardcore/metalcore evolutie zien, versterkt door dissonantie, post metal invloeden en emotioneel geladen vocals waardoor dit niet alleen muziek is voor mensen die stoom af willen blazen door te pitten en tanden door elkaars lip te schoppen, maar ook door al hun woede, soms met gesloten ogen, de ruimte in te schreeuwen en geraakt te worden door wat er muzikaal gebeurt. Soms lijkt het een echo van Converge te zijn, maar als je goed luistert weet je zeker wel wat verschillen in kaart te brengen, vooral die post metal invloeden. Teksten over innerlijke pijn en een woede naar de hemelen toe. Zanger Alexandre Dos Reis klinkt oprecht en dat is met deze muziek wat mij betreft het meest belangrijk.

Na touren door Frankrijk en Europa en, jawel, een verandering in de line-up, is Anna Sage terug met het album 'Downward Motion'. Voor wie zich afvraagt waar de naam Anna Sage vandaan komt, en dit is enkel speculatie naar aanleiding van de muziek en de connecties die ik daarmee maak: dat was de naam van de spion die gangster John Dillinger (The Dillinger Escape Plan?) wist in te rekenen. Ik vind het mooi hoe er soms interacties als dit bestaan. In elk geval... Er is een heel duidelijke ontwikkeling sinds het vorige album en wat mij als eerste opvalt als ik 'Downward Motion' opzet is een geluid dat je broekspijpen doet fladderen. Aan de ene kant is het geluid dikker, vetter, als een batterij aan luchtafweergeschut, en aan de andere kant is het gecontroleerder en meer geƫvolueerd, terwijl het (ondanks dat we hier met een andere zanger te maken hebben) ondersteund blijft door overtuigende, schreeuwende zang. Er wordt geƫxperimenteerd maar op een manier die heel natuurlijk strookt met de muziek die we al kenden. Dus, nieuwe geluiden in een bekende dwangbuis. Dit album is strak, snel, hard en bijzonder doeltreffend. Het laat het beenmerg koken met messcherp gitaarspel, ijskoude vocalen en een bijzonder heldere ritmesectie.