Fog Light - 2nd Impression

Fog Light - 2nd Impression

Label : Inverse Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Drie mannen uit Montreal die geïmproviseerde instrumentale metal maken, dat is wat we krijgen met de band Fog Light. Er is weinig over de band te vinden wat ik toch een beetje vreemd vind na al vier albums uit te hebben gebracht, waarvan de eerste ‘Godspeed Thee, Laurence Olivier’ in 2012 uit kwam. De band bestaat uit gitarist Francois Lafond Bourque, basgitarist Dominic Jasmin, en drummer Enzo Marceau, op het album is echter ook nog één gastartiest te vinden, René Zélédon speelt hier en daar wat saxofoon. Drie jaar na het laatste album ‘Taepodong-2’ komt de Canadese groep weer met een nieuw album, ‘2nd Impression’

Geïmproviseerde instrumentale metal, ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat ze de basis van het liedje wel voorbereiden maar dat de solo’s ter plekke worden bedacht en opgenomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt kan horen dat de muziek is geïmproviseerd dus de mannen zijn ofwel de koningen der improvisatie, of het is minder geïmproviseerd dan ze doen laten denken. Hoe dan ook, het album klinkt wél als een jam sessie waarin de basisbartijen goed voorbereid waren, hierdoor voelt het een beetje als een onsamenhangend geheel met veel overgangen die soms weinig brengen. Instrumentaal is het album best wel goed, de Canadezen kunnen een aardig potje spelen, het probleem van het album echt meer in de richting van de composities, die zijn gewoon wat saai. Hoewel er bij vlagen best goede stukken muziek tussen zitten is het over het algemeen genomen niet interessant genoeg voor mij om er naar te blijven luisteren.

Wellicht dat als de band wat meer tijd zou nemen om échte liedjes te gaan schrijven dat we te maken zouden hebben met een serieuze band, het is duidelijk dat de band die potentie heeft. Helaas is ‘2nd Impression’ is een album die je snel weer vergeet, het maakt bar weinig indruk. Een eerste indruk is toch het belangrijkst en helaas voor Fog Light deed het mij weinig.