Skythen - Skythen

Skythen - Skythen

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Bart M. : ¬Als je van langzame doom riffs houdt, maar eveneens als je van chaotische metalcore houdt, Skythen brengt het allemaal naar voren in het album 'Skythen', dat hun eerste release is na EP 'Silver Owls'. De mannen uit Hamburg spelen riffs, solo's en zangpartijen die meerdere genres met elkaar combineren en er is gelukkig geen enkel moment waarop dit vreemd of ongemakkelijk klinkt. Integendeel, het klinkt hier en daar aardig experimenteel maar altijd professioneel. Het is alsof deze groep personen zin had om gewoon een bak gecontroleerde herrie in elkaar te zetten, en dat is ze dan ook wel degelijk gelukt.

Wat vooral opvalt is het natuurlijke geluid, de natuurlijke progressie van elk nummer, ook waar het stompen stompen is hangt er een soort van lekkere fuzz in de lucht. Deze mannen weten waar ze mee bezig zijn en kunnen zonder dat we daar heel kritisch over gaan doen overgelaten worden aan hun stoner stijl, grauwe stemgeluid en echt heel groovy ritmes. Hoe verderop we in het album komen, hoe doomier de riffs beginnen te klinken en alhoewel de zang gezien deze vooruitgang hier en daar te wensen overlaat is er nooit een moment dat je het voor gezien wil houden. 'Safe Haven' is daarom een gewaagd nummer, omdat het precies de juiste riffs bevat maar qua zang niet heel krachtig is en uiteindelijk, muzikaal en wat tempo betreft, veel sterker wordt dan wat je in eerste instantie verwacht. Eindnummer 'Godspeed' brengt echt een einde aan dit album dat ik zelf niet had verwacht: open, heftig, emotioneel en gevariëerd.

De hele plaat heeft een soort van massieve, professionele aura om zich heen: een mooi, vol geluid dat enkel even lijkt te staken in het nummer 'Satan's Bliss', waar de eigenlijke vraag lijkt te zijn: what the hell are we doing anyway? Als dat het enige minpunt is op een vrij sterk album dan is er echt geen man overboord, en 'Skythen' is dan wat mij betreft ook gewoon een album dat je zonder enige gene in je collectie kan hebben staan. Misschien zelfs hebt moeten staan om je stoner collectie compleet en gevariëerd te houden.