Tomb Mold - Manor Of Infinite Form

Tomb Mold - Manor Of Infinite Form

Label : 20 Buck Spin | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Het Canadese Tomb Mold is een band die anderhalf jaar geleden hun eerste album loslieten op de mensheid getiteld ‘Primordial Malignity’. Hun brute death metal had toen al veel invloeden van de Europese death metal, met name de Scandinavische bands, maar dan zonder dat ronkende gitaargeluid van bands als Entombed en Dismember. Ze hadden direct al een eigen draai aan die specifieke stijl toegevoegd, met riffs die uit een zieke geest leken te komen.

Op hun tweede album ‘Manor Of Infinite Form’ hebben ze hun stijl verder ontwikkeld. De songs zijn in de eerste plaats langer, waardoor er meer ruimte is om de riffs verder uit te werken en meer hun verhaal te laten vertellen. Door het verlengen van de songs wordt er niet automatisch meer aan riffs of instrumentatie in het algemeen in gepropt, maar het geheel ademt meer en is beter te bevatten. De ruim zeven minuten van ‘Blood Mirror’ zijn voorbij voor het weet en er gebeurt muzikaal gezien heel veel. Machtig drumwerk, ultra brute zang en vingervlug gitaarwerk. ‘Final Struggle Of Selves’ is heerlijk groovend, zwaar death metal beest, met weer die ultra lage stem van zanger/ drummer Max Klebanoff die er iets dreigends aan geeft. Het is daarnaast ook fijn om weer eens een duidelijke basgitaar te horen op een death metal album, die wil nog al eens wegvallen in de hedendaagse produkties. Afsluiter ‘Two Worlds Become One’ opent verrassend akoestisch, maar dat is alleen maar om je even op het verkeerde been te zetten, want het is een waardige afsluiter geworden ook. Een song die nog eens alle kwaliteiten van de band laat horen, gebundeld in een brute acht minuten. Tomb Mold klinkt nog steeds als een underground band en dat moet ook zo blijven, maar wel een die weet hoe een death metal plaat dient te klinken.