Fire Down Below - Hymn Of The Cosmic Man

Label : Ripple Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : 'Hymn Of The Cosmic Man' is de titel van het tweede album dat de heren van Fire Down Below ons brengen. Een titel die mij al gelijk kippenvel geeft. Het is de opvolger van 'Viper Vixen Goddess Saint' uit 2016 en laat duidelijk een ontwikkeling horen. Zowel de titels (van de albums en de nummers) als de voorkanten van beide platen laten zien dat de band niet bang is om avontuurlijk uit de hoek te komen en de muziek sluit hier zeker goed bij aan.

Het album begint met het instrumentale 'Red Giant'. Ik vind intro's, als ik dit zo noemen mag, meestal een beetje jammer, maar 'Red Giant' is zwaar, meeslepend en ver weg en weet eigenlijk gelijk al een sfeer neer te zetten die je verwacht bij een reis door de ruimte. Een sfeer die verder uitgewerkt wordt in de volgende twee nummers, die beide wat lichter van stof lijken en waarin zelfs ('Saviour Of Man') een dosis humor gebruikt wordt. Deze nummers zijn redelijk snel en voelen erg rock 'n roll aan terwijl ze ons onder het genot van groovende riffs verder de oneindigheid van het zwarte niets in schieten. 'The Cosmic Pilgrim' voelt al iets ernstiger aan. Verder weg. Ik gebruikte die term net ook al en probeer daarmee het gevoel te beschrijven die bepaalde, schavende gitaargeluiden mij geven. Het is een post metal manier van gitaren in een nummer introduceren en ook al hoor je het met steeds meer regelmaat, in verschillende combinaties, ik heb er nog lang geen genoeg van. Fire Down Below combineert het met ijzersterke stoner riffs en grunge-achtige vocals. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze combinatie pas na een keer of vier prettig begon te vinden, maar als je eenmaal door het begin heen bent is het oorstrelend. Zanger Jeroen van Troyen laat echter in dit nummer en alles wat daarop volgt horen dat hij zijn stem veelzijdig in kan zetten en doet dat dan op alle momenten ook op de juiste manier, waardoor er zowel muzikaal als vocaal geen enkel moment is dat je je verveelt. Het rustige nummer 'Nebula' is hier een goed voorbeeld van en laat je bijna wegdromen in de nevelen voorbij het laatste frontier, tot we terecht komen in 'Ascension', een nummer dat nog dieper aanhoort. En zo, hoe verder we 'Hymn Of The Cosmic Man' in zweven hoe meer het lijkt alsof Fire Down Below de gebaande paden achter zich laat. Een erg progressief geluid is het gevolg en dit nummer klinkt zelfs bijzonder sludgy. Het is duidelijk dat het hokjesdenken waar wij metalheads zo goed in zijn, zijn langste tijd heeft gehad. De vrij heftige conclusie van dit nummer brengt ons helaas naar de (gelukkig) vrij lange afsluiter van het album: 'Adrift In A Sea Of Stars', waarin alle stijlen en invloeden die hiervoor genoemd zijn mooi bij elkaar komen voor een genadeloze conclusie.

Het duurde even voor ik het door had, maar 'Hymn Of The Cosmic Man' is zeer zeker de moeite waard, het maakt eigenlijk niet eens zo gek veel uit bij welke genres je voorkeur ligt. Het is veelzijdig genoeg om een ieder aan te spreken en coherent genoeg om niet te vervallen in langdradige nonsens.