Begat The Nephilim - Begat The Nephilim I: The Surreptitious Prophecy / Mother of the Blasphemy

Label : Unholy Anarchy | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Begat The Nephilim is een voor mij wel volledig onbekende naam, in de meest brede zin van het woord. De bandnaam kan ik helemaal niets mee, maar na enig surfwerk op het internet bleek er al een aardige hype te zijn ontstaan in aanloop naar dit debuutalbum, vernoemd naar de band zelf. De technische death metal is op het eerste gehoor zeer druk. Naast het drumwerk en de riffs is ook de zang zeer afwisselend van aard. Ultra laag of schreeuwerig, zanger Tyler Smith kan het allemaal. Hij tovert soms zelfs een echte Gollum imitatie uit zijn hoed. Hoewel er zeker invloeden van Cattle Decapitation en Suffocation te horen zijn, voegt de band zelf ook wat creativiteit toe aan de songs. Kleine instrumentale toevoegingen, zoals een viool of keyboard, puur ter inkleuring van de song. In ‘Cardboard Casket’ bijvoorbeeld komt een piano even voorbij. Het is en blijft snoeiharde death metal, ingewikkeld maar niet geheel zonder aanknopingspunten, dus het blijft een luisterbaar geheel al is er wel ruimte voor verbetering.

Het album is absoluut een ambitieus project geworden door het willen samenvoegen technische death metal, deathcore en kleine symfonische invloeden (denk aan Obscura). Melodie en bruutheid proberen hier hand in hand te gaan, maar de bruutheid van de deathcore invloeden overheersen en die stijl staat nou niet bekend om zijn subtiliteiten. Hierdoor blijven de nummers niet altijd even goed hangen en als dat wel gebeurt is het vaak niet om de pakkende riff of drumpart, maar om het pianostukje dat je hoort. Uiteindelijk is het dan ook een soms sterk, maar ook bij tijd en wijle chaotisch album geworden. Als de band iets meer structuur weet aan te brengen en de kunst van het keuzes maken weet te beheersen, dan kan het niet anders dan dat we nog veel gaan horen van Begat The Nephilim.