Crossing Eternity - The Rising World

Crossing Eternity - The Rising World

Label : Rockshots Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Uit Roemenië hoor je niet iedere dag verse metal, en zeker geen melodische metal die Scandinavisch ruikt. Toch is dat nog de best passende beschrijving voor de muziek van de nieuwe groep Crossing Eternity, enigszins Scandinavisch aandoende melodische metal als Dreamtale en Burning Point. Met dertien nummers en in totaal meer dan een uur muziek is dit voor een debuutalbum een flink plaatje geworden.

Bij het openingsnummer, wat ze maar eenvoudig ‘Crossing Eternity’ hebben genoemd, valt als eerste de serene stem van zanger Berti op. Hij is niet gezegend met een indrukwekkend bereik maar hij heeft een aangenaam stemgeluid, waarmee hij de eenvoudige en ietwat rommelige muziek mooi in weet te kleuren. De videoclip is gemaakt bij nummertje twee ‘Ghost Of A Storm’, wat aan Sonata Arctica doet denken. De video is een beetje jammer, maar het nummer zelf is prima te pruimen met zijn afgezaagde maar pakkende refrein. ‘High Above The Crown’ is lager gestemd en neigt door zijn complexe drumpartij naar het progressieve toe. Ook de zang is hier spannender dan in het gros van de nummers, wat het een van de betere tracks op het album maakt. Verder zijn het vooral de snellere nummers waarmee de band indruk maakt, zoals ‘Journey To The End Of Dreams’ wat eigenlijk zuivere power metal is.

Crossing Eternity mag dan nog wat dingetjes hebben om aan te werken, ‘The Rising World’ is toch een alleraardigst melodisch metal album geworden. Ondanks de aardige speeltijd zit er genoeg variatie in om het interessant te houden, en de afwisseling tussen rappe en mid-tempo muziek is perfect gebalanceerd. Ben je een fan van de eerdergenoemde Scandinavische bands en ben je ook van mening dat chaotische muziek juist wat karakter geeft? Dan moet je dit album een kans geven.