Crying Steel - Stay Steel

Crying Steel - Stay Steel

Label : Pride And Joy | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Crying Steel mag je met een gerust hart veteranen in de wereld van hardrock noemen. Sinds 1985 bestaat de Italiaanse band al. Er zat wel een pauze van een aantal jaren tussen, maar in de periodes waarin de band wel actief was werden de zangers verslonden. Nu heeft de band een gerenommeerde naam aangetrokken als zanger. Engelsman Tony Mills (Shy, TNT) heeft dit album ingezongen. Waar het er de laatste jaren op leek dat de stembanden van de beste man aan slijtage onderhevig leken, is hij op ‘Stay Steel’ zeer goed bij stem. Wat wel apart is, is dat op de website van de band de naam van Mirko Bachilegga nog wordt vermeld als de zanger van Crying Steel inclusief foto? Bachillega speelt ergens wel een intro op piano, vreemd gedoe. Als Mills zich definitief aan Crying Steel verbonden heeft, dan is er een goede slag geslagen. Maar mogelijk is het een ‘one off affair’? De stijl van de band is klassieke metal, de composities steken goed in elkaar. Wat vooral opvalt is de prima achtergrondzang die de nummers echt een meerwaarde geven, mooi voorbeeld hiervan is ’Born In Fire’. Het gitaarwerk is puik en goed gevarieerd. De solo’s zijn verzorgd en goed uitgewerkt. Bij opener ‘Hammerfall’ en ‘Barricades’ gaat het gaspedaal het verst open, ‘Killer Inside’ lis dan weer een lekker hakkende track. De laatste maanden heb ik aardig wat Italiaanse bands te horen gekregen, maar Crying Steel steekt er ver, ver bovenuit. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Crying Steel? Is Mills een blijvertje of alleen voor ‘Stay Steel’ ingehuurd?