Crystal Palace - Scattered Shards

Crystal Palace - Scattered Shards

Label : Progressive Promotion Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Crystal Palace is een Duitse band die al sinds 1991 actief is, in het begin speelde men AOR maar vanaf 1995 zijn de heren progressieve rock gaan spelen. Ik ben toch wel een groot prog liefhebber maar toch heb ik nog nooit van deze band gehoord, meestal beloofd dat niet veel goeds. Als ik goed tel heeft de band inmiddels al tien albums uitgebracht! De stijl van de band is heel lang neo-progressief geweest maar, naar eigen zeggen, is de band, sinds het in 2016 uitgekomen ‘Dawn Of Eternity’, bezig om de stijl aan te passen en te moderniseren. Laten we kijken hoe dat voor de band uitpakt.

Eigenlijk moet ik bij het luisteren van het album direct denken aan The Tangent maar dan met meer pit, wat dat betreft lijkt het misschien iets meer op Riverside. Hoe dan ook, de muziek kenmerkt zich door krachtige metal progressieve metal momenten af te wisselen met rustige symfonische elementen, hierdoor krijg je veel dynamiek binnen de nummers en dat is fijn. De reden dat ik aan The Tangent moet denken is niet alleen omdat de rustige delen van de liedjes mij daar sterk aan doet denken maar ook de zang van Yenz Sturtz lijkt erg op die van Andy Tillison. Sturtz is dus absoluut geen geweldige zanger en moet het vooral hebben van zijn karakteristieke stem en niet van fenomenale zangpartijen, voor een paar nummers vind ik dat best wel leuk maar bij een volledige CD vind ik dan wel aan de lange kant. Op een gegeven moment begint zijn stem een beetje zeurderig te klinken en begint zijn accent een klein beetje te storen, dat laatste is helaas vaker het geval bij bands uit die hoek. Verder is het muzikaal wel prima, er wordt knap gespeeld en zitten er een aantal hele coole momenten op het album, zoals bijvoorbeeld bij ‘Collateral’. Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd, de mix had iets meer dynamiek mogen hebben (de gitaren mogen op de harde momenten er wel wat meer uit knallen), en de composities zijn nog niet sterk over de hele lijn.

De conclusie is dat ‘Scattered Shards’ een goed album is maar wel eentje met een aantal kanttekeningen. De mannen van Crystal Palace laten zien dat ze serieuze progressieve rock/metal kunnen maken en dat ze willen blijven ontwikkelen. Ik zou de progressieve fans dan ook zeker willen adviseren om ‘Scattered Shards’ een kans te geven, of blijf even kijken mocht je ze tegenkomen bij een festival. Ik denk niet dat de CD nog vaak door mij beluisterd zal worden maar ik houd wel mijn ogen open voor de opvolger, wie weet krijgen de mannen het voorelkaar om de nieuwe sound van de band hier te perfectioneren.