Dream State - Recovery

Dream State - Recovery

Label : UNFD Central | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het uit Zuid-Wales afkomstige alternatieve metal gezelschap Dream State wordt door menigeen gezien als één van de meest talentvolle nieuwe bands uit het Verenigd Koninkrijk en als ik deze nieuwe, inmiddels tweede EP ‘Recovery’ van de band zo eens beluister kan ik me daar best wel wat bij voorstellen. Op hun eerste EP ‘Consequences’ die in 2015 verscheen kwam dat talent nog niet zo heel duidelijk tot uiting, maar men heeft in de afgelopen jaren een behoorlijke groei doorgemaakt en als zodanig is deze ‘Recovery’ dan ook een enorme stap in de goede richting.

De band speelt moderne metal met wat alternatieve invloeden en het geluid van de band wordt grotendeels gedomineerd door de zware riffs van het duo Aled Rhys Evans en Rhys Wilcox en het prima stemgeluid van zangeres CJ Gilpin, die bewijst erg veelzijdig te zijn. Ondanks het feit dat het gitaarwerk bij tijd en wijlen nogal heavy is, zijn ook de invloeden van moderne popmuziek nooit echt ver weg, wat het materiaal van Dream State best wel toegankelijk maakt waardoor het dus geschikt is voor een breed publiek.

Dat komt mijns inziens het best tot uiting in het erg aanstekelijke ‘In This Hell’ en het agressieve ‘Help Myself’, maar ik moet eerlijk zeggen dat alle vijf de aanwezig songs me goed bevallen. Men zou nog iets meer variatie in het materiaal aan kunnen brengen, maar over het algemeen zal ‘Recovery’ zeker in staat zijn om de band een grotere fan-base te gaan bezorgen en dat verdient men gebaseerd op de kwaliteit van hun materiaal ook zeker. ‘Recovery’ is gewoonweg een lekker plaatje geworden en ik ben dan ook reuze benieuwd hoe de band zich in de nabije toekomst verder zal gaan ontwikkelen.