Lords Of The Stone - Roses For The Dead

Lords Of The Stone - Roses For The Dead

Label : Vic Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : In navolging van Engeland stonden ook in Nederland in de vroege jaren 90 de nodige doom metal bands op. Denk aan Beyond Belief, The Gathering, Celestial Season, Spina Bifida, Castle of Mystic Charm. Ook in het Drentse Beilen startte in 1992 een band met de naam Lords Of The Stone. De oprichters waren zanger André Dijkstra (toentertijd ook nog actief in de thrash metal formatie Taurus) en gitarist Henri Sattler, die we uiteraard kennen van God Dethroned. In die tijd had Sattler zijn eerste stappen gezet in de thrash band Dysentery. Geïnspireerd door het werk van Black Sabbath, Cathedral en Paradise Lost ging Lords Of The Stone aan de slag. Dit resulteerde in een aantal demo’s en het full-length album ‘Nightflowers’ in 1997.

De demo’s zijn nu in chronologische volgorde gecompileerd op deze CD. De eerste demo, ‘The Rhymes Of Bitterness’ verscheen in 1992 en laat een geluid horen dat op mij overkomt als een mix tussen Beyond Belief en Cathedral. Er wordt al wat geëxperimenteerd met vrouwenvocalen, die niet heel sterk klinken moet ik bekennen. Overigens ontbreekt de cover van het Black Sabbath nummer ‘Paranoid’ op deze CD. Ook een CD heeft een tijdslimiet en ik vermoed dat dit ook wel een rechtenkwestie is.

In 1994 verschijnt ‘Diamonds In The Dust’ wat naar mijn mening de beste demo is van de band. Ook hier hoor je duidelijk de Cathedral invloed. In hetzelfde jaar verschijnt het nummer ‘Fire In The Winter’ (van deze demo) op een split 7” met Celestial Season, uitgebracht door Displeased Records.

Na de eerste demo’s verandert vrijwel de hele line-up. Zanger André Dijkstra en gitarist Roel Dijkstra formeren een nieuwe band, waarin ook een plek is weggelegd voor zangeres Martine van Loon die daarvoor aan al de weg timmerde met The Gathering en Orphanage. Muzikaal hoor je ook een verschuiving naar de in die tijd in opkomst zijnde gothic doom, al blijft de Cathedral-vibe wel overeind. Uiteindelijk is het een prima demo. Toch kwam het gewenste resultaat in de vorm van een platendeal niet en de band viel uit elkaar. Tot er toch een telefoontje uit Duitsland kwam van Massacre Records. Zij boden de band een contract aan wat resulteerde in het album ‘Nightflowers’.
Overigens ontbreekt van deze demo het nummer ‘Wander’ vanwege de hierboven genoemde tijdsrestricties van een CD.

Het album bracht ook niet het gewenste succes en Martine van Loon verlaat de band. Om Massacre Records te overtuigen, werd nog een demo opgenomen. Zonder de vrouwenzang, wat in die tijd echt hip was, heeft het label geen interesse meer in de band. ‘Sweet Revenge’ wordt nog naar andere labels gestuurd en in 1998 uitgebracht voor geïnteresseerden. Kort daarna besluit de band de handdoek in de ring te gooien. Muzikaal doet deze laatste demo mij overigens een beetje denken aan het avant-gardistische materiaal van Celtic Frost gemixt met de sound van het oude materiaal van The Gathering overgoten met een licht stoner sausje. Best interessant dus.

Als overzicht van het werk van Lords Of The Stone is dit wel een mooie CD geworden. Ook de liner-notes van Roel Dijkstra geven kort en bondig weer hoe deze band zich ontwikkelde.
Zelf houd ik wel van dit soort stukjes muziekgeschiedenis, al is Lords Of The Stone slechts een voetnoot.

Meer informatie