Robby Valentine - The Alliance

Robby Valentine - The Alliance

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : In 2014 bracht Robby Valentine ‘Bizarro World’ uit. Een album van extremen in muzikaal opzicht. Met ‘The Alliance’ is er sprake van een meer consistent album. Valentine heeft een boel ellende moeten verstouwen in de aanloop naar dit album. Writer’s block, depressies, ernstige visusproblemen, noem het maar op. Maar hij hield zijn rug recht en het resultaat mag er zijn. Alles wat je op ‘The Alliance’ hoort is door de man zelf ingespeeld. Vocaal kreeg hij wel wat ondersteuning van onder andere gitarist Paul Coenradie en zijn echtgenote Maria Catherina.

De songs zijn soms klein van opzet (het Beatles-achtige ‘Black Dog’) of alle registers worden opengetrokken (‘Masters Of Our Minds’). Het album is ook best persoonlijk, Valentine deelt zijn liefde voor zijn dochter met ons in ‘Eleanor Robyn’. Na een, alleen met piano ondersteund, intro wordt het nummer na het invallen van alle instrumenten alleen maar mooier en mooier. Geen gitaar maar een saxofoonsolo. Niet echt mijn favoriete instrument, maar het past goed. Ook zijn depressies komen terug in ‘Black Dog’. Het nummer heeft desondanks toch een feelgood gevoel, mede door de vrolijke gitaarsolo. De kenmerkende koortjes springen meteen in het oog (oor). Nummers als ‘Judgement Day’ en ‘The Bitter End’ zijn groots van opzet en volgens de Valentine formule. Bombast, koortjes en al. De single ‘Soldiers Of The Light’ is gedurfd met zijn Oosterse thema, het werkt echter wel. Je merkt het, ik ben wel te spreken over dit album. De grote kers op de taart is ‘Masters Of Our Minds’. Als je geïnteresseerd bent naar het verhaal hier achter, lees dan het interview op de site. Het outro is een filmisch muzikaal hoogstandje waar je je allerlei beelden bij kan voorstellen. Duidelijk is dat dit album is geïnspireerd door de muzikale voorbeelden van Valentine, te weten The Beatles, Queen en ELO. Kortom, een geslaagde comeback met een sterk album. De plaat is ook verkrijgbaar als limited earbook met een bonusdisc met andere versies van de tracks. Leuke en interessante toevoeging, die je een beeld geeft hoe een album tot stand komt. ‘The Alliance’ is geen voer voor de die hard metalhead, maar een heerlijk hapje voor de liefhebber van melodieuze rock. Support deze man, de enige in zijn soort in ons koude kikkerlandje.