The Soul Exchange - Edge Of Sanity

The Soul Exchange - Edge Of Sanity

Label : Pride And Joy | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Ook in 2018 worden er nog albums uitgebracht met muziek die nadrukkelijk teruggrijpt naar de jaren zeventig en tachtig. Naar de classic rock. Maar gelukkig geeft The Soul Exchange – want over deze Zweedse band heb ik het - er ook een nog wel een moderne draai aan, waardoor er (volgens eigen zeggen) een ‘unieke mix ontstaat tussen classic rock en gitaar georiënteerde metal’. Hahaha, wat een grap. Hoe vaak heb ik dat al niet terug gezien in bijgeleverde bio’s. Je struikelt over de zogenaamde ‘bands met een uniek geluid’. The Soul Exchange heeft een allesbehalve uniek geluid maar klinkt op zich zeker niet slecht.

De band beschikt over een aardige zanger (Daniel John) en de songs worden prima uitgevoerd door (redelijk) goede muzikanten. Maar helaas is er ook een groot minpunt: het songmateriaal. Dat is echt beneden de maat. Het album opent nog wel aardig met ‘Stealing My Mind’ maar vervolgens horen we zeker vier songs die totaal ongeïnspireerd zijn, die zo ontzettend saai midtempo zijn dat de goede bands uit de jaren tachtig deze songs allemaal in de prullenbak zouden hebben geflikkerd. Songs als ‘No Forgiveness’ en ‘Master’ zijn voorbeelden van slechte songs waar niks opwindends gebeurt. Om nog maar te zwijgen van langdradige songs als ‘The Passing’ (gaap). De songs ademen soms de sfeer uit van de albums van Black Sabbath ten tijde van Tony Martin, maar dan met afgekeurd songmateriaal (‘My Reflection’). De vergelijkingen met Ghost werken bij mij slechts op de lachspieren. Wanneer deze band er in de toekomst in weet te slagen om spannender songmateriaal te produceren, scoren ze meteen 20 punten hoger.