Tri State Corner - Hero

Tri State Corner - Hero

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Nabij het drielandenpunt van Duitsland, Nederland en België, staken dertien jaar geleden een Griek, een Pool en een Duitser de koppen bij elkaar. Van in het begin werden de catchy rocksongs opgesmukt met Griekse luit, de bouzouki, zodat er een zomers sfeertje dwaalt doorheen de muziek. Intussen is Tri State Corner toe aan een vijfde album en speelden ze honderden shows. De link met Rage werd de laatste jaren nog groter. We zagen Tri State Corner in het verleden menigmaal als support act op tournee met Peavy en co, maar tegenwoordig speelt TSC zanger Lucky een grote rol in de nieuwe bezetting van Rage als drummer, medeproducer en manager. TSC drummer Christos Efthimiadis speelt ook in Peavy’s andere band Refuge en Brat Tkocz geniet eveneens bekendheid als producer. Kortom, het gonst van de muzikale activiteiten daar in het grensgebied.

‘Hero’ is het laatste deel van een trilogie die aanving met ‘Historia’ (2011) en vervolgd werd met ‘Home’ (2014). Daarbij heeft men altijd uit eigen ervaringen geput om het verhaal van de migrant te vertellen. Dit derde deel is tekstueel donkerder dan de rest, vanwege een kritische kijk op de toekomst. Dit is een sociaalkritisch pleidooi over de huidige wereld, met ook fictieve verhalen, maar muzikaal klinkt het nog steeds vrij vrolijk en opbeurend. Het recept is simpel: uptempo vlotte rock met aanstekelijke refreinen. Stevige riffs her en der, maar steeds fladderen de lichte klanken der bouzouki er doorheen. De meezinger ‘Daydreamer’, het van een leuke melodie voorziene ‘Downfall’ en ‘Breaking News’ zijn dan ook al gelanceerd als singles met eventuele videoclips. Voor sommigen zal het allemaal een beetje te prekerig, belerend en mogelijk tijdens de ballade ‘Hero’ zelfs te melig klinken, maar als visie van de huidige inwoner van Europa is het natuurlijk heel herkenbaar. Een verdienstelijk album, maar deze ‘bouzouki rock’ valt nu en dan wat licht uit.