Marc Rizzo - Rotation

Marc Rizzo - Rotation

Label : Combat Records | Archiveer onder heavy / power metal

Leon : Ik ben geen fan van instrumentale metal, zeker niet als het gitaristen betreft want daarvan vind ik vaak dat ze een instrumentaal (solo) album gebruiken om te laten zien wat ze allemaal kunnen. U begrijpt mijn gebrek aan enthousiasme toen ik ‘Rotation’ van Marc Rizzo binnen kreeg. De naam zei mij niets, toch is het geen onbekende gitarist, zo speelt hij namelijk in Soulfly en heeft hij vroeger in Ill Niño gespeeld! Naar beide bands heb ik vroeger toch met veel plezier geluisterd. Naast deze twee bands heeft de man ook al drie solo albums uitgebracht, ‘Colossal Myopia’ dateert uit 2004, ‘The Ultimate Devotion’ uit 2006, en ‘Legionnaire’ uit 2010. Nu, acht jaar later, komt de man met zijn vierde solo album uit, ‘Rotation’.

Instrumentaal is dus niet helemaal mijn ding maar ‘Rotation’ is niet je standaard instrumentale plaat. Ik vermoed dat de man de solo albums gebruikt als uitlaatklep, bij bands als Soulfly of Ill Niño kan of kon hij natuurlijk maar een klein deel van zijn talent gebruiken. Maar wat deze plaat zo fijn maakt is dat Rizzo niet vervalt in het spelen van eindeloze solo’s zonder te denken aan het liedje. Neen, hij maakt in de eerste plaats gewoon een cool nummer en speelt dan lead gitaar en solo’s eroverheen, in dienst van het liedje. Wat ik ook fijn vind is dat de man iets gas terug heeft genomen in vergelijking met zijn vorige solo albums, er is nu een duidelijkere structuur aanwezig en voelt het net ietsjes meer als ‘liedje’ aan dan voorheen. Sowieso vind ik de muzikanten trouwens beter dan op de vorige platen, voornamelijk drummer Anthony Devizio doet goede zaken, maar ook basgitarist Elo Hernandez en gitarist Derrick Klybash laten geen steekje vallen. Toch is voor mij de belangrijkste verbetering de mix, want wat klinkt ‘Rotation’ toch ontzettend dik zeg! Producer Chris “Zeuss” Harris (Hatebreed, Soulfly) heeft hier echt zijn meerwaarde getoond!

Als je een scepticus van instrumentale metal kan vermaken met een vierenveertig minuten durend instrumentaal album, dan moet het toch wel goed zijn. Luister maar eens naar ‘Spectral Intensities’. Man wat zitten daar vette dingen in! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik héél erg nieuwsgierig zou zijn naar een album zoals ‘Rotation’ met daarop zang, ik denk echt dat dit een super vet album zou worden. Maar we moeten het doen met dit album en daar ben ik zeker niet al te rouwig om want het is gewoon een hele fijne plaat. Knap staaltje werk van die Rizzo!