Daylight Silence - Threshold Of Time

Daylight Silence - Threshold Of Time

Label : Red Cat Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Daylight Silence is een nieuwe band uit Italië die een interessante cd uitbrengt. Het is hun debuut en meteen ook een concept verhaal geworden. In het kort gaat het verhaal over het einde van het vierde millennium waar een totalitair wereld regime is ontstaan die wereldwijde rellen en uitbraken van geweld onderdrukt. Tegelijkertijd wordt er gezocht naar een manier om door tijd en ruimte te reizen om zodoende nieuwe technieken en materialen terug te brengen naar de aarde. De website van de band is nog onder constructie deels maar daar beloofd ook een en ander uitgelegd te gaan worden.

Naar de muziek dan en die valt ook helemaal niet tegen. De band schotelt ons moderne heavy metal nummers voor soms neigen naar classic hardrock/AOR (‘Dreaming Of Freedom’) of juist meer een progressieve metal kant op gaan (‘Live As One’). De bandleden die allemaal onder een schuilnaam opereren hebben hun zaakjes muzikaal prima voor elkaar en het album brengt in muzikaal opzicht dan ook veel variatie. Ze zijn als band ook de crew van het ruimte/tijdschip waar het in dit verhaal om draait en dat geeft de muziek en het verhaal een extra dimensie. Klein minpuntje is zanger Von Braun die op een gegeven moment wel wat erg theatraal wordt en een klein Italiaans accent niet kan onderdrukken. Kwestie van smaak maar toch. Prima debuut van deze Italianen en als de website ook met de cd mee werkt kan het een aardig audiovisueel project zijn. Beste nummer is de titelsong en zeker de moeite waard om te checken!