Chaos Before Gea - Chronos

Chaos Before Gea - Chronos

Label : The Braves Records | Archiveer onder different metal

Wim S. : Het is alweer drie jaar geleden sinds de release van ‘Kharon’ van de Spaanse herrieschoppers van Chaos Before Gea, maar nu is daar dan eindelijk de opvolger in de vorm van ‘Chronos’. Dat er in drie jaar tijd veel kan gebeuren lijkt geen twijfel, maar soms kunnen dingen ook hetzelfde blijven. Dat laatste is van toepassing op de muziek van Chaos Before Gea: nog steeds horen we knalharde, technische, groovende, progressieve (death)metal.

Wellicht is het ook niet zo vreemd dat er veel hetzelfde is gebleven want ‘Chronos’ is het derde en laatste deel van een trilogie, samen met het eerder genoemde ‘Kharon’ en met ‘Erebo’ uit 2013. De riffs van de heren Lopez Castillo en Jensen Christensen hakken er ongenadig hard in. De ene keer groovend en tegen de djent leunend, de andere keer zijn het vingervlugge metalriffs. Die worden te allen tijde krachtig en zwaar ondersteund door de superstrakke en technisch hoogbegaafde ritmesectie Sanchez en Schmitt. En dan vergeet ik nog bijna zanger en brulboei Ismael Perez Gonzalez, een man die op onnavolgbare wijze zowel de schreeuwerige nu-metal brulpartijen als de heldere zang beheerst. Knap gedaan. Rust krijgt de luisteraar geen moment, met uitzondering van enkele rustige momenten in ‘The Nine’. Het album telt slechts acht nummers en klokt alles bij elkaar nog geen 40 minuten; dat vind ik wat karig. Maar het kan zijn dat de band dat heeft gedaan om de achteloze luisteraar toch wat te sparen want na die acht tracks zit je wel naar adem te happen: wat een intensiteit. Liefhebbers weten genoeg.