Dead Sleep - In The Belly Of The Beast

Dead Sleep - In The Belly Of The Beast

Label : Denomination Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Dead Sleep is een redelijk nieuwe band (opgericht in 2016) uit Zweden die met ‘In The Belly Of The Beast’ zojuist haar debuut album heeft uitgebracht. Gezien het feit dat Zweden al decennia lang één van de betere leveranciers op metal gebied is was ik aardig benieuwd naar deze band en het album. Deze dame en heren spelen een mix van traditionele thrash en heavy metal met hier en daar punkinvloeden, maar alles in een modern jasje. De muziek klinkt lekker energiek en men komt regelmatig met sterke en pakkende riffs en aanstekelijke melodieën. Ook de combinatie van het ouderwetse en hedendaagse aanpak pakt in Dead Sleep’s geval goed uit. Thrash (en dan vooral de Amerikaanse variant á la Megadeth, Testament, Metallica, Slayer en co.) is hier de dominante factor, maar de punkinvloeden zorgen voor een tikkie extra kick en agressie, terwijl de traditionele heavy metal klanken voor meer dynamiek zorgen. Muzikaal en instrumentaal is dit gewoon een goede band en een goed album.

Mijn grootste probleem hier is zangeres Anna. Deze dame heeft op zich een best agressieve stem wat goed bij dit soort muziek zal passen, alleen wordt dat hier mijn inziens verkeerd ingezet. Ten eerste is zij meer aan het schreeuwen dan agressief zingen en mislukt – naar mijn mening – in haar poging om gemeen te klinken. Ten tweede klinken haar zanglijnen ongeïnspireerd en niet goed doordacht waardoor ze niet echt aanslaan. Tot slot hebben de vocalen ook datzelfde irritant effect meegekregen wat Tom Araya ook gebruikt, zij het in mindere mate. Zoals gezegd klinkt de plaat op muzikaal en instrumentaal niveau gewoon goed en de band toont veel potentie, alleen wordt dat in dit geval – voor mij althans – constant verpest door de zang, waardoor de plaat de middelmaat niet ontstijgt.