Ovate - Ovate

Ovate - Ovate

Label : Soulseller Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Liefhebbers van zwart Noors geweld, maak uw borst maar nat, want hier is het debuut van Ovate! Enkele live-muzikanten van Taake en Gorgoroth hebben hun krachten gebundeld in hun queeste naar authentieke heidense black metal. Daarvoor trommelden oprichters Aindiachaí (gitaren/bas) en Brodd (drums) een aantal gelijkgezinde zielen op om de vocalen te verzorgen op dit titelloze album.

Na een korte samenzweerderige intro krijgen we met de openingstrack ‘Morgenstjerne’ een klassiek black metal nummer met een heidense, zwartmetalen ondertoon, gezongen door V'gandr (Helheim, Taake). De sfeer in ‘Song til ein orm’ is uitermate kil en de snijdende vocalen van Hoest (Taake, Gorgoroth) in combinatie met de scherpe riffs van Aindiachaí maken van deze song een instant favoriet. In ‘Illhug’ zijn we getuige van een atypische, maar uitmuntende gitaarsolo en pakkende screams van Eld aka Frode Kilvik (Gravdal, Kraków, Aeternus, Gaahls Wyrd). Op het enige Engelstalige nummer ‘The Horned Forest King’, dat ook verwijst naar de albumhoes, getekend door Phil Robinson van de Níðhöggr Studio, krijst Ødemark (The 3rd Attempt) met zijn giftige stem tot Cernunnos, de gehoornde Keltische oppergod. De vijfde en tevens laatste song ‘Inst I tanken’ is een echte headbanger met een punk rock gevoel, gekeeld door Ese (Vreid, Slegest).

Elke song heeft ook duidelijk een eigen identiteit, waardoor het wisselen van zanger geen enkel probleem is, integendeel, het is alsof elk nummer specifiek geschreven is om door een bepaalde zanger vertolkt te worden. Je ziet het zelf: fans van Bergense Black Metal, black metal in de ware zin van het woord of fans van de gehoornde Keltische oppergod mogen niet twijfelen aan deze plaat: gewoon aanschaffen. Er zou zelfs een kans bestaan dat Ovate dit live gaat brengen!