The Exploding Boy - Alarms!

The Exploding Boy - Alarms!

Label : AFM Records | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : The Exploding Boy is een zesmansformatie uit Zweden die met ‘Alarms!’ alweer toe zijn aan hun vijfde album. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van de band gehoord heb. Dat is volgens mij ook niet raar omdat ik uit de bio eigenlijk alleen zaken kan afleiden die in Zweden spelen en niet daarbuiten. In de bio wordt de band omschreven als ‘dark indie’ en op hun facebook pagina zie ik zelfs ‘indie/post punk’ voorbij komen. Er wordt zelfs een connectie gelegd met Sex Pistols maar al luisterend naar ‘Alarms’ vraag ik me af waar die associaties op gebaseerd zijn. Ik hoor namelijk een band die zeer melodieuze, beetje donkere electronische wavepop speelt.

Duidelijk moge zijn dat de muziek van The Exploding Boy niets met metal te maken heeft. Dat geeft niet, wij staan voor veel muziek open. Met rock heeft de muziek van de heren echter ook niet heel veel te maken. Het is vrij poppy wat we horen op dit album. En ja, de sfeer is wat donker, maar daarmee wordt het niet ‘indie’ of laat staan ‘punk’. Ik hoor meer overeenkomsten met de muziek van The Human League, Suede en in de meer stevige songs hoor je invloeden van bijvoorbeeld The Rasmus. Veel melodie, veel elektronica, een verdwaalde gitaar riff en veel sfeer. Op zich hou ik daar persoonlijk dan wel weer van, maar ik vind het jammer dat een band zich op een totaal verkeerde manier profileert. Beste nummer van het album is ‘Pointless Action’ waarin de gitaren de sfeer weten te benaderen van Fields Of The Nephilim. Maar de band weet ook enkele missers te produceren zoals wel heel gladde songs als ‘Sign Of The Times’ en ‘Oh My God’. Meest opvallende nummer is het lange, afsluitende ’11.59’, eigenlijk de enige song waarin de band echt klinkt als een dark indie band. Met uitzondering dan van de laatste minuten want dan klinkt de band – eindelijk – als een rockband. Tekstueel vind ik het allemaal wat pretentieus met teksten over de problematiek van vluchtelingen uit Syrië als dieptepunt. Ja, ik ben behoorlijk kritisch over deze band (er zijn zaken waar echt aan gewerkt moet worden, zeker ook op de PR afdeling) maar muzikaal hoor ik zeker (meer dan) aardige dingen.