Stoneface - Stoneface

Stoneface - Stoneface

Label : GMR Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Leon : In 1982 werd in Zweden de hardrockband Motherlode opgericht, deze band bleef tweeëntwintig jaar actief in de muziekwereld, wel met wat verschuivingen in de bandleden, maar werd in 2014 toch echt opgedoekt. Bandleider en gitarist Tom Nilson vroeg originele Motherlode bandleden Peter Rundstroem (basgitaar), Christer Hellstroem (tekst schrijver) en Martin Hedberg (drums) om een doorstart te maken in de vorm van een andere band, zo ontstond de band Stoneface. Er moest nog wel even gezocht worden naar een geschikte zanger, die werd gevonden in Andreas Novak, (Mind´s Eye). Er werd hard gewerkt aan nieuwe muziek wat nu wordt uitgebracht op het zelf getitelde debuutalbum van de Zweedse mannen.

De muziek valt te omschrijven als ongecompliceerde hardrock. Lekkere gitaar riffs, met af en toe een lekkere gitaarsolo, en up-beat drums vormen de muziek. Het doet mij sterk denken aan bands als Black Country Communion, maar dit ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat de stem van zanger Novak ontzettend lijkt op die van Hughes. Dat vind ik persoonlijk niet zo fijn, ik ben namelijk geen fan van diens stem, maar er zijn veel mensen die het niet eens zijn met dit statement. De stem even daar gelaten, muzikaal is het op het niveau wat je zou mogen verwachten van mensen die al tweeëntwintig jaar lang muziek maken. Het is voornamelijk Nilson die met zijn gitaar riffs en solo’s de smaakmaker is van de band, de overige leden zijn wat minder onderscheidend. Gelukkig zijn de composities ook niet verkeerd, het is niets wat ik nog niet eerder heb gehoord, maar het luistert lekker weg en zou het zeker goed doen op een willekeurig rock/metal festival.

Eigenlijk is er weinig mis met ‘Stoneface’, wellicht zou je ze kunnen verwijten dat ze weinig originaliteit laten zien, maar met hardrock vind ik dat niet zo erg. Laten we eerlijk zijn, willen we echt originele hardrock, of willen we gewoon dat het lekker klinkt? Inderdaad, de mannen zijn er prima in geslaagd om gewoon lekker klinkende muziek te maken, wel moet ik eerlijk zeggen dat de kwaliteit van de liedjes niet consistent is en dat er echt wel een paar mindere liedjes op staan. Toch is het zeker een leuk album voor de hardrock liefhebbers om een keertje te beluisteren of de band op een festival te bekijken.