Sign Of The Jackal - Breaking The Spell

Sign Of The Jackal - Breaking The Spell

Label : Wax Maniax | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Italiaanse Sign Of The Jackal viert dit jaar haar tienjarig jubileum en het is alweer vijf jaar geleden dat het debuut, ’Mask Of The Beast’, verscheen. De band rondom zangeres/frontvrouw Laura “Demon’s Queen” Coller kwam met ouderwetse, diep in de jaren tachtig-gewortelde heavy en speed metal en maakte een bijzonder goede indruk met hun sterke songwriting, eveneens sterke en enthousiaste performance, de kracht en de vastberadenheid die ze uitstraalden, alsmede het ultieme nostalgiegehalte van de muziek.

De opvolger heeft een tijd op zich laten wachten, maar het is de moeite van het wachten absoluut waard geweest. De band is gelukkig geen millimeter afgeweken van hetgeen ze op het debuut en de aan dat album voorafgaande EP, ‘The Beyond’, liet horen en gaat op dezelfde ouderwetse voet verder. De dame en heren klinken nog enthousiaster en nog meer vastberaden dan voorheen en komen met een achttal (het intro niet meegerekend) ijzersterke heavy/speed metallers die je gedurende een half uur wegblazen naar de tachtigerjaren. De geest van de 80s en bands zoals Warlock, W.A.S.P., Priest, Acid, Hellion, Grim Reaper, Accept en talloze soortgelijke acts is overduidelijk aanwezig en het nostalgiegehalte is wederom over the top. Heerlijk! Verwacht hier geen ballades of zoetsappige shit, maar een halfuur pure metal en een Walhalla van pakkende, scherpe riffs en gierende solo’s die je van begin tot eind op alert houden en de nekspieren nauwelijks rust gunnen. Alle acht nummers zijn sterke composities en laten weinig te wensen over. Mevrouw Coller klinkt sterker dan ooit en zet met haar krachtige en ietwat gemene stem die klinkt als een combinatie van Doro en een jonge Ann Boleyn (o.a. Hellion) wederom een fantastische performance neer. Haar collegae instrumentalisten laten daarnaast ook weinig ruimte voor discussie. De ouderwetse productie, die de kracht en de intensiteit van het geheel gelukkig niet schaadt, en het eveneens ouderwetse, prachtige hoes maken het ding compleet.

Er zijn tegenwoordig enorm veel bands in dit genre, en wanneer je enigszins wilt opvallen moet je wel met een sterk product komen, en dat doen deze dame en heren. Kortom: ‘Breaking The Spell’ is een heerlijke 80s heavy/speed metal plaat die de fans van bovengenoemde bands en recentere acts zoals Enforcer, Skull Fist, Axxion, Crystal Viper, Air Raid, Stallion en co. absoluut zal aanspreken.