Exmortus - The Sound Of Steel

Exmortus - The Sound Of Steel

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het is alweer tien jaar geleden dat het Amerikaanse Exmortus haar debuut, ’In Hatred’s Flame’ uitbracht. Sindsdien heeft men nog een drietal sterke albums uitgebracht en heeft de wereld veroverd middels tours met o.a. Amon Amarth, Flotsam And Jetsam en Enforcer, en recentelijk Overkill. De band rondom gitarist/vocalist Jadran "Conan" Gonzalez was van begin af aan al een technische band. Door de jaren heen zijn de neoklassieke invloeden en het “shredden” steeds een belangrijkere rol gaan spelen, waarmee de band zich van de rest van de technische death/thrash collegae onderscheidt en bovendien een breder publiek aanspreekt.

In juni komen Conan en co. met de vijfde langspeler, ‘The Sound Of Steel’. Alles bij elkaar is dit zeker geen verrassende plaat geworden. Het album is namelijk simpelweg een voortzetting van (vooral) diens voorganger, ’Ride Forth’ en de voorgenoemde ontwikkelingen zijn ook hier voortgezet. Dat betekent minder death metal, maar juist meer thrash en traditionele metal, maar vooral nóg meer techniek en nóg meer neoklassiek geschred. In mijn recensie van ‘Ride Forth’ had ik die plaat uitgeroepen tot het meest veelzijdig werk van de band tot dan toe. Op de ‘The Sound Of Steel’ doet men daar nog een schepje er bovenop. Echter hebben de heren ook hun kwaliteiten nog verder ontwikkeld en wat we hier – vooral op gitaargebied – horen is op z’n minst gezegd indrukwekkend.

Voor muzikale nerds, de fans van technische muziek en extreme metal met neoklassieke invloeden, en voor de fans van neoklassieke metal die niet schrikken van extreme invloeden (volgt u het nog?) is ‘The Sound Of Steel’ een absolute aanrader, en vooral gitaarfreaks zullen er van smullen. Voor de “doorsnee” metalhead en rechttoe rechtaan fanaten zoals ondergetekende is deze echter iets moeilijker te verteren, daar de veelzijdigheid van de muziek veel aandacht vereist. Al met al gaat mijn voorkeur net iets meer uit naar ‘Ride Forth’, maar ‘The Sound Of Steel’ is op muzikaal en technisch niveau net iets sterker.