The Blacktones - The Day We Shut Down The Sun

Label : Sliptrick Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : 'Oogjes dicht en snaveltjes toe', en gaan met die banaan. Man, wat een ontzettend gave muziek maken The Blacktones. De band is afkomstig van het eiland Sardinië, waarbij ik me heel naïef stranden, groene bergen, zon en geluk inbeeld. Ik moet het mis hebben want deze band maakt een fantastische bak herrie die alles met je doet behalve je gelukkig maken. Tevreden, ja. Gelukkig, nee. The Blacktones maken muziek die donker, groezelig en helder is.

Dit is geen muziek die je even opzet tijdens de afwas, of als je de kamer veegt. Dit vraagt je volledige aandacht en dat verdient het ook. Elke noot die The Blacktones speelt klopt en elk nummer is dan ook zo ongeveer geweldig. We hebben de "echte" nummers en we hebben de zogenaamde "tussen" nummers, instrumentale nummers die allemaal vernoemd zijn naar Tarot kaarten. Interessant is om te bedenken dat The Blacktones zijn begonnen als instrumentale band en dat we hier op dit album toch een heleboel zang horen, een heleboel goede zang, dus de transitie die zij hebben ondergaan is de juiste geweest! Ik wil dit graag categoriseren onder doom metal, maar er gebeurt zoveel meer, met ook post metal invloeden en zelfs grunge momenten. De muziek is agressief, we horen zware riffs, melodieuze gitaarstukken, geschreeuw, klagende zang, een stevige ritmesectie en meerdere onderwerpen die tijdens deze rit naar de totale vergetelheid worden bezongen.

Een album vol met groove en melodie, een album dat een bepaalde schemerige sfeer weet te schetsen, een sfeer die je het gevoel geeft dat je afstevent op iets groots, monumentaals: het einde van de wereld. The Blacktones heeft met 'The Day We Shut Down The Sun' iets bijzonders en moois gemaakt en onderscheidt zich duidelijk van andere bands door hun zeer geslaagde combinatie van stijlen. De artwork van dit album (gemaakt door Andrea Cara) verdient het ook om genoemd te worden, de haast krankzinnige tekenstijl sluit perfect aan bij het Tarot thema en helpt om het totaalpakket net even iets meer nihilistisch over te laten komen.