Nervosa - Downfall Of Mankind

Nervosa - Downfall Of Mankind

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Deze Braziliaanse band mag dan wel bestaan uit drie vrouwen, ze weten meer dan uitstekend hun mannetje te staan in het metal landschap en dat bewijzen ze met hun derde langspeler ‘Downfall Of Mankind’. Aan hun formule van snoeiharde en rauwe thrash met heel wat death metal elementen is nog steeds niets gewijzigd. Wel klinkt alles nog iets vetter en beter uitgewerkt. Zangeres Fernanda klinkt zelfs nog iets vuiler en gemener. Toch blijft haar gegrom en gegrunt tekstueel goed te volgen. Bij de coupletten krijgt ze nog wat extra hulp van bitsige polyfonische uitroepen die het geheel nog versterken. Daardoor klinkt alles nog wat meer uitgewerkt als op de vorige twee albums en ligt het nog beter in het gehoor. De band heeft hun stijl op dit album geperfectioneerd en ondanks de snelle en strakke speelstijl, ervaar je als luisteraar toch de nodige afwisseling. Dit soort thrash wordt vooral gespeeld door de nieuwe Zuid-Amerikaanse lichting. De band ziet de wereld nog steeds als rot en goor. Dat komt volledig tot uiting in ‘Raise Your Fist!’. Speeches van wereldverbeteraars die ijveren tot gelijke rechten voor elk ras en geslacht zorgen voor een boeiende intro. Net zoals met ‘Wayfarer’ op ‘Agony’, wordt hier ook geëindigd met de bonus track ‘Selfish Battle’. De band gaat hier meer de richting uit van heavy en speed metal en Fernanda laat met haar cleane zang horen dat ze ook nog iets anders in haar mars heeft. Je wordt op dit album letterlijk meegesleept in een ruige rit waar geen weerstand aan te bieden valt.