Sadness - Ames De Marbre

Sadness - Ames De Marbre

Label : Vic Records | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Pim B. : Zwitserland mag een relatief klein land zijn, maar het heeft een aantal indrukwekkende bands voortgebracht. Denk maar eens aan Hellhammer, Celtic Frost, Coroner, Mordor of Samael. Dat zijn slechts een aantal voorbeelden van bands die daadwerkelijk wat te betekenen hebben gehad als het gaat om originaliteit en invloed binnen diverse metal sub-genres. Ook Sadness kunnen we daar makkelijk aan toevoegen. Zeker gezien de weg die ze in 1993 insloegen met het album ‘Ames De Marbre’, dat nu door Vic Records opnieuw is uitgebracht met de two demo’s van Sadness als bonus erbij.

Op de demo’s liet Sadness nog een geluid horen wat je ergens tussen de doom en black metal kunt scharen. Celtic Frost maar ook een band als Bathory lijkt op het vroegste werk een voorname invloed. Dat de demo’s zijn toegevoegd, geeft alleen maar een mooi beeld van de ontwikkeling van de band. Een ontwikkeling die met het debuut album een flinke wending liet zien. Om het verhaal van de demo’s even af te maken, wil ik melden dat ‘Eodipus’ uit 1992 met twee tracks en ‘Y’ uit 1991 met vier songs op deze re-issue vertegenwoordigd zijn.

De eerdergenoemde ontwikkeling van Sadness kwam in 1993 tot wasdom op ‘Ames De Marbre’ dat toen via Witchhunt Records op de markt kwam. Niet alleen het bijzondere hoesontwerp deed wenkbrauwen fronsen. Vooral de muziek was voor die tijd bijzonder te noemen. De band had namelijk naast metal ook de nodige New Wave á la The Cure of Bauhaus verwerkt. Ook het eerder genoemde Celtic Frost deed dat bijvoorbeeld al. De manier waarop Sadness de stijlen wist te mengen leverde een bijzonder resultaat op. Ik vind het ook wel grappig dat bands als Tribulation of In Solitude de loftrompet gestoken kregen vanwege de door hen gebruikte Wave invloeden. Echt heel nieuw is dat allemaal niet.

Sadness wist met het eerste album in 1993 al te overtuigen met sfeervolle songs. Songs die vandaag de dag nog steeds als een huis staan. Je kunt de mix bekritiseren want dat had allemaal wel beter gekund. Als album is dit toch wel een pareltje te noemen. En nu is dit album dus weer makkelijk te krijgen. Het geluid van Sadness hoorde je later terugkomen bij andere bands. Zelf vind ik het Italiaanse Ras Algethi daar een goed voorbeeld van. Je kunt de ontwikkeling van Sadness wel een beetje vergelijken met die van Tiamat. Ook zij transformeerden van een black/death sound naar een meer gothic metal geluid. Fans van die band doen er ook goed aan om deze mooie heruitgave te checken. Dit zijn toch mooie voorbeelden van muziekgeschiedenis die een nieuwe kans krijgt.

Meer informatie