Primitai - The Calling

Primitai - The Calling

Label : Dissonance Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ondanks het feit dat de uit Londen afkomstige band Primitai al sinds 2003 actief is, zal bij velen de naam nog niet echt bekend in de oren klinken. Toch heeft men tot op heden al vier in eigen beheer uitgebrachte albums op hun naam staan, zijnde ‘Through The Gates Of Hell’ (2007), ‘The Line Of Fire’ (2010), ‘Rise Again’ (2013) en ‘Night Brings Insanity’ (2016) die de band een beperkte maar zeer trouwe schare fans heeft opgeleverd. Natuurlijk is het feit dat je al je platen in eigen beheer hebt uitgebracht een teken aan de wand voor de kwaliteit van het geoffreerde song materiaal en de eerlijkheid gebiedt me dan ook te zeggen dat hetgeen Primitai op hun eerste vier albums heeft laten horen niet echt heel erg overtuigend klonk. Toch heeft Dissonnance Productions wel wat gezien in dit vijftal want hun vijfde full-length plaat ‘The Calling’ verschijnt nu via da label op de markt.

Primitai begeeft zich qua stijl in het traditionele heavy metal genre en doet me in een aantal nummers enigszins denken aan bands als Rage en Pretty Maids, maar ik moet hier echter wel meteen bij vermelden dat het niveau van die bands nergens gehaald wordt op ‘The Calling’. Men weet zeker een aardig metal nummer te schrijven, waarin met name het gitaarwerk van Srdjan Bilic en Sergio Girón in positieve zin opvalt, maar over het algemeen is het materiaal gewoonweg te doorsnee om echt op te vallen en blijft men als zodanig een beetje in de grauwe middelmaat hangen. Daar komt nog bij dat zanger Guy Miller wel de power maar niet de klankkleur heeft om onderscheidend te zijn en dus kun je niets anders dan concluderen dat deze ‘The Calling’ een aardige, maar verre van spectaculaire heavy metal plaat is geworden.

Nummers als ‘Curse Of Olympus’, ‘Memories Lost’ en ‘Tempest Returns’ luisteren best wel lekker weg, maar nergens slaat de vonk bij mij echt over en ik waag te betwijfelen of dat anders zal zijn bij het gros van de luisteraars van dit album. De reeds opgebouwde en redelijk beperkte fanbase zal in mijn beleving met deze ‘The Calling’ dan ook niet echt enorm uitgebreid gaan worden, een paar verstokte die-hard traditionele metal liefhebbers daargelaten.