Burntfield - Hereafter

Burntfield - Hereafter

Label : Progressive Gears Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In 2012 richtte zanger/gitarist Juho Myllylä de band Burntfield op in Helsinki maar besloot een aantal jaren later een doorstart te maken in Amsterdam. Met ondersteuning van de overige bandleden, Valtteri Seppänen op gitaar, Maarten Vos op basgitaar, en Steven Favier op drums heeft Myllylä sinds de oprichting een aantal singles uitgebracht en een EP. Nu ben ik aardig op de hoogte van de Nederlandse bands die actief zijn in het progressieve genre, dus was ik licht verbaasd te lezen dat deze groep in ons kikkerlandje is geworteld. ‘Hereafter’ is het eerste échte album van de mannen van Burntfield en ik was dan ook benieuwd hoe deze Fins-Nederlandse band zal klinken.

De plaat begint met een kort instrumentaal intro-liedje met een rustig orkestraal arrangement, normaal gesproken vind ik een orkestraal intro wel leuk maar in dit geval vind ik het weinig toevoegen. Om eerlijk te zijn is het een beetje saai en snap ik niet zo goed waarom dit op het album is gekomen. Hoe dan ook, het is helaas wel een beetje een voorbode voor de rest van het album. Laat ik voorop stellen dat ‘Hereafter’ absoluut geen slechte plaat is, de composities zijn helemaal zo slecht nog niet en ook instrumentaal is het zeker in orde. De liedjes zijn doorgaans rustig en combineren populaire rock elementen met progressieve rock, hierdoor krijg je beetje vreemde mix tussen rustige Riverside of Pink Floyd achtige passages en zoetsappige liefdesliedjes (‘Feeling Of Love’). De muziek is duidelijk beter en interessanter zodra de band de progressieve rock elementen benadrukken, de zoetsappige stukken werken naar mijn mening averechts en doen het album niet veel goeds. Ook de stem van zanger Myllylä vind ik niet zo sterk en komt soms een beetje zeurderig over, dit kan komen door de zang melodieën maar ik vermoed dat dit gewoon de stem van de zanger is.

Op twee kritische puntjes na is ‘Hereafter’ eigenlijk best een aardig album vol met sterke momenten, toch zal er nog wel wat moeten gebeuren wilt de band een naam maken in het genre. Vooral zou ik graag zien dat de mannen afstappen van de slappe ballads en iets meer richten op de rock invloeden, hier zijn de mannen duidelijk op hun beste. Met ‘Hereafter’ laat Burntfield wel een visitekaartje achter, toch ik ben vooral benieuwd naar de volgende plaat.